Sökning: "teoretisk ansats om barn"

Visar resultat 16 - 20 av 86 uppsatser innehållade orden teoretisk ansats om barn.

  1. 16. Än dunkar hjärtats slag, snart står det still : Sjuksköterskors upplevelse av pediatrisk palliativ vård med fokus på familjens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elin Bygdemo; Jennie Westerberg; [2022]
    Nyckelord :Nurse; Family; Experience; Child; Hospice and palliative nursing; Qualitative study; Sjuksköterska; Familj; Upplevelse; Barn; Palliativ vård; Kvalitativ innehållsanalys; Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Pediatrisk palliativ vård är ett begrepp som förknippas med sorg och förtvivlan. Att arbeta som sjuksköterska i denna kontext kan vara både utmanande och påfrestande där det handlar om att se lika mycket till familjens behov som till barnet. LÄS MER

  2. 17. Betydelsen av anknytning och trygghet vid introduktion för 1-2 åringar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Andersson; Evelina Wigdell; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; anknytningsteori; trygghet; introduktion; trygg bas; säker hamn; otrygg anknytning; otrygghet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar av anknytning och trygghet vid introduktion av barn mellan 1–2 år samt att skapa en förståelse för om olika introduktionsmodeller kan påverka deras uppfattningar. Det finns huvudsakligen två introduktionsmodeller som är de mest vanliga i Sverige, föräldraaktiv- och traditionell introduktion. LÄS MER

  3. 18. Skapande ska få vara en stor del av barns sätt att erövra kunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jessica Johansson; Karin Wångdahl; [2021-04-14]
    Nyckelord :förskola; tillgänglig lärmiljö; estetiska processer; ateljé; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) skrivs det fram att estetiska uttrycksformer både ska vara ett innehåll och metod, samt att utbildningen ska utformas och anpassas för att alla barn ska kunna utvecklas så långt som möjligt. Utifrån våra blivande roller som specialpedagoger väcktes frågan kring hur tillgänglig ateljén som lärmiljö är för barn i förskolan. LÄS MER

  4. 19. "Att koppla in en specialpedagog är ju ganska stort" : en intervjustudie om föräldrars upplevelse av samverkan och samarbete med specialpedagog i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Larsson Warholm; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångpunkt i samarbetet och samverkan mellan specialpedagog och föräldrar till barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Syftet är att öka kunskapen om föräldrars erfarenheter och upplevelser samt belysa vilka förväntningar föräldrar besitter kring specialpedagogens yrkesroll. LÄS MER

  5. 20. "Man ska inte vara rädd för att göra olika" : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar kring fenomenet arbete med barn i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Hjalmarsson; Ebba Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Fenomenografi; barn i behov av stöd; uppfattningar; pedagogiskt arbete; resurser;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar det pedagogiska arbetet med barn i behov av stöd i förskolan. Syftet för denna studie är att beskriva förskollärares pedagogiska förhållningssätt kring fenomenet arbetet med barn i behov av stöd. Frågeställningen studie utgår ifrån är: “Hur uppfattar förskollärare sitt arbete med barn i behov av stöd?”. LÄS MER