Sökning: "teoretisk bakgrund 28"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden teoretisk bakgrund 28.
1. Investering och språkinlärning i ett it-baserat flexibelt sfi-klassrum
Master-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur globaliseringen och Internet har påverkat investering och agens i språkinlärningen hos några sfi-elever i en speciell lärandeform på Komvux. Eleverna studerar sfi i en flexibel, it-baserad grupp, kallad kombi. LÄS MER
2. Effekter av handledning Pedagogers upplevelser och erfarenheter av specialpedagogisk handledning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Bakgrund: I denna studie har vi undersökt hur specialpedagogisk handledning görs och vilka effekter den kan tänkas bidra med i skolpraktiken ur ett pedagogperspektiv. Tidigare forskning har visat att det finns kopplingar mellan elevhälsans arbete och barns rättigheter i samhället. LÄS MER
3. Ultraljudsundersökning av aorta för abdominella aortaaneurysm
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Röntgensjuksköterskor får ingen verksamhetsförlagd utbildning i att utföra ultraljudsundersökningar av aorta med avseenden på abdominella aortaaneurysm och utför därför inga sådana undersökningar. Röntgensjuksköterskor har viss teoretisk utbildning inom ultraljud. LÄS MER
4. Framgångsfaktorer för goda resultat. En etnografisk studie av två grundskolors arbete för ökad måluppfyllelse i förorten.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur två grundskolors lärare och elevhälsoteam arbetar för att stödja elever i förorten till ökad måluppfyllelse. 1. Hur resonerar lärare kring vilket stöd elever i förorten behöver för ökad måluppfyllelse? 2. LÄS MER
5. Självbild och läs- och skrivsvårigheter. En studie om hur åtta lärare ser på relationen mellan läs- och skrivsvårigheter och elevers självbild
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur några lärare som arbetar i år 4-6 uppfattar relationen mellan elevers läs- och skrivsvårigheter och deras självbild. Några centrala frågeställningar: • Hur uppfattar lärarna relationen mellan elevers självbild och läs- och skrivsvårigheter? • Hur arbetar lärarna med att stärka sina elevers självbild? • Hur motiverar lärarna elever med läs- och skrivsvårigheter? Teori: Som teoretisk bakgrund har vi valt att utgå från det kategoriska och relationella perspektivet. LÄS MER