Sökning: "teoretisk förankring och tidigare forskning"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden teoretisk förankring och tidigare forskning.

  1. 1. Snö, blod och körsbärsblommor: Lexikografisk behandling och språkbrukares beskrivning av färger i svenska språket

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Susanna Andersson; [2023-02-10]
    Nyckelord :lexikografi; prototypteori; semantisk kategorisering; lexikala prototyper; Svensk ordbok; grundläggande färgtermer; färger;

    Sammanfattning : I denna masteruppsats undersöks hur färger kan förklaras med ord. Med utgångspunkt i teoretisk lexikografi analyseras definitioner av elva färgbeteckningar – SVART, VIT, RÖD, GUL, GRÖN, BLÅ, BRUN, ORANGE, ROSA, LILA och GRÅ – i Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien (SO 2021). LÄS MER

  2. 2. Komma till tals och komma till lyssnande : Lyssnande i språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sofie Adamsson Danred; [2023]
    Nyckelord :listening; listeningskills; language development; listeningstrategies; reception; special education; Impression; lyssnande; lyssnandekompetens; lyssnandestrategier; reception; språkutveckling; specialpedagogik; språklig sårbarhet; ljudbok; talbok; talsyntes;

    Sammanfattning : Ambitionen med föreliggande uppsats är att bidra till att medvetandegöra och väcka diskussion om lyssnandet som en del av elevers språkutveckling. Att skriva, läsa och tala ses ofta som självklara delar av språklig utveckling medan talandets receptionsaspekt, att lyssna, är mindre utforskat i svensk skolkontext. LÄS MER

  3. 3. Vägen till värdeskapande. En kvalitativ undersökning av de bakomliggande drivande faktorerna till förändring inom vården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hillevi Glantz; Parya Forghani-Asl; [2022-02-16]
    Nyckelord :Drivkrafter; Innovation; change management; processer; formella informella strukturer; involvering;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa undersökning är följande frågeställningar syntetiserade; Vilka är de bakomliggande faktorerna för förändring på ett sjukhus?, Hur upplevs förändringar av olika yrkesgrupper och på vilket sätt kan de potentiellt påverka förändringsprocessen? Genom en induktiv metodansats har en empirisk datainsamling, i form av flertal intervjuer med medarbetare på ett sjukhus i Skaraborg, använts. Därefter samlades sekundärkällor inom change management för att belysa olika perspektiv på förändringsprocesser och drivkraft för att förklara den insamlade datan. LÄS MER

  4. 4. Processutveckling i praktiken : En fallstudie om processutvecklingsmetoders användbarhet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Victor Johansson; Victor Rahm; [2022]
    Nyckelord :business process; business process development; business process improvement; business process development methods; methods for business process improvement; business process reengineering; BPR; methods in practice; interventionist research.; affärsprocess; processutveckling; förbättring av affärsprocess; metoder för processutveckling; business process reenginering; BPR; metoder i praktiken; interventionistisk forskning.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Att arbeta processorienterat är viktigt för alla typer av företag för att kunna möta en högre ställd kravbild från kunder och omvärlden. En del av processorienteringen involverar att utveckla och effektivisera affärsprocesser. LÄS MER

  5. 5. "Att koppla in en specialpedagog är ju ganska stort" : en intervjustudie om föräldrars upplevelse av samverkan och samarbete med specialpedagog i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Larsson Warholm; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångpunkt i samarbetet och samverkan mellan specialpedagog och föräldrar till barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Syftet är att öka kunskapen om föräldrars erfarenheter och upplevelser samt belysa vilka förväntningar föräldrar besitter kring specialpedagogens yrkesroll. LÄS MER