Sökning: "teoretisk inramning"
Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden teoretisk inramning.
16. Läsförståelse i skolan : En kvalitativ enkätstudie om lärares undervisning i läsförståelse i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : I denna rapport baserad på kvalitativ enkätstudie presenterar vi lärares syn på undervisning i läsförståelse. Studien har genomförts på 9 olika skolor med lärare från årskurs 1-3. LÄS MER
17. Kvinnogym - frizon eller skamvrå? : En kvalitativ observationsstudie av olika gymmiljöer
Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur kvinnors träning formas i olika gymmiljöer i och med den ökade trenden bland kvinnor att träna på kvinnogym. För att undersöka detta har vi i denna studie använt symbolisk interaktionism som teoretisk referensram. LÄS MER
18. "Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig." : En studie om läroböcker i idrott och hälsa på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka om och hur gymnasielärare i kursen idrott och hälsa A använder läroböcker i sin undervisning samt hur läroböcker inom kursen följer styrdokumentens intentioner. Metod Metoden som valdes var en digital enkätundersökning som riktades till 45 slumpmässigt utvalda gymnasieskolor och till de lärare i idrott och hälsa som arbetade på dessa skolor. LÄS MER
19. Handlingsplan som pedagogisk verktyg i förskolan - ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractBauer, Petra, Johansson, Petra (2012). Handlingsplan som pedagogiskt verktyg i förskolan – ur ett specialpedagogiskt perspektiv (Actionplan as a pedagogical tool in pre-school - from a special education perspective). Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER
20. Diskurser kring begreppet hållbar utveckling : En kvalitativ studie bland lärare och elever i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Studien syftar till att genom kvalitativa intervjuer och fokusgruppsintervjuer undersöka hur begreppet hållbar utveckling tolkas av lärare och elever i gymnasieskolan. De frågeställningar som används är Vilka miljöpolitiska diskurser går att skönja i de olika tolkningarna av begreppet hållbar utveckling? samt Finns det någon dissonans mellan lärare och elevers sätt att tala om och uppfatta begreppet hållbar utveckling? För att svara på frågeställningarna har den kritiska diskursanalysen använts som metod och begreppet hållbar utveckling som teoretisk inramning. LÄS MER