Sökning: "teoretisk och praktiskt kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden teoretisk och praktiskt kunskap.

  1. 1. ”Vi alla är ju olika men vi är alla ändå lika. Alltså det är ju jätteviktigt.”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Adrienne Baker; Anna Henry; [2024-02-26]
    Nyckelord :Likabehandling; Normer; Normkritik; Makt; Förskola; Förskollärare; Intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet som framförs i denna kvalitativa intervjustudie är att undersöka hur förskollärare beskriver att de omvandlar likabehandlingsplanen till ett praktiskt likabehandlingsarbete. Studien undersöker också vilka möjligheter och hinder som påverkar förskollärarnas likabehandlingsarbete och hur barnens görs delaktiga. LÄS MER

  2. 2. ATT BEDÖMA SAMSPEL : En studie om musiklärares erfarenheter och förhållningssätt till bedömning i ensemble och musicerande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Robert Stenvall; [2023]
    Nyckelord :Ensemble; formativ bedömning; musicerande; musikdidaktik; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar musiklärares arbete med bedömning i ensemble på gymnasiet och musicerande på grundskolan där musiklärarnas erfarenheter, tillvägagångssätt och förhållningssätt till bedömning i deras undervisning har undersökts. Studiens syfte är att utveckla kunskap om musiklärares tillämpningar av formativ respektive summativ bedömning i ensemblespel och musicerande samt vilka möjligheter och svårigheter som det innefattar. LÄS MER

  3. 3. ”Man får grunderna för att kunna lära sig mer” : Hur VVS-montörer lär sig sitt yrke praktiskt och teoretiskt

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Henrietta Ludwig; [2023]
    Nyckelord :: Vocational Education and Training; VET; professional knowledge; Apprenticeship; certified plumber; HVAC and Property Maintenance Program; plumbing trade; theoretical and practical knowledge;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar inskolningen till VVS-montör och huvudfrågan som ställts är hur VVS-montörerna upplever att de tagit till sig de praktiska färdigheter och de teoretiska kunskaper som behövs till att bli certifierad VVS-montör och när de uppfattar att de kände yrkesidentitet. Metoden som använts är kvalitativ och i huvudsak induktiv. LÄS MER

  4. 4. Hur kommer Artificiell Intelligens att förändra Human Resource Management? : Hur anställda inom HRM ser på utvecklingen av AI

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Måns Svensson; William Hamzehnejad; Isabella Mousa; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; AI; Human Resource Management; HRM; Evolutionary Theory; Episodic Change; Resistance to Change;

    Sammanfattning : ABSTRACT Date: 2023-05-30 Level: Bachelor thesis in Business Administration, 15 cr Institution: School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University Authors:  William Hamzehnejad (01/09/07) Isabella Mousa (98/11/24) Måns Svensson (94/05/24)                                                               Title: How will Artificial Intelligence change Human Resource Management? Supervisor: Grinbergs, Johan Keywords:  Artificial intelligence, AI, Human Resource Management, Evolutionary Theory, Episodic Change, Resistance to Change Research question: How do HR practitioners see AI as a change for their work? What are the perceptions of HR practitioners regarding the implementation of AI in their workplace? Purpose: The purpose of this study is to contribute with knowledge regarding how practitioners in HRM see the use of AI as a change for their work. This is examined from both a practical and an emotional perspective. LÄS MER

  5. 5. "Det blev en hare och en sköldpadda i stället" : En fenomenografisk studie om teaterlärares syn på fenomenet tyst kunskap i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Annette Andersson; [2023]
    Nyckelord :communicate; phenomenography; tacit knowledge; theatre education; upper secondary school; fenomenografi; gestaltning; gymnasiet; kommunicera; teaterundervisning; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Abstrakt Teater har varit ett ämne på gymnasieskolans estetiska program sedan 30 år tillbaka. I det centrala innehållet för kursen scenisk gestaltning läggs vikt vid förmågan att tolka och analysera sceniska gestaltningar (Skolverket, 2011). Det finns därför ett behov av att formulera och artikulera dessa förmågor. LÄS MER