Sökning: "teoretiska perspektiv för språkutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 156 uppsatser innehållade orden teoretiska perspektiv för språkutveckling.

  1. 11. Fritids- och klasslärarens perspektiv på samverkansuppdragets betydelse för elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Miran Hussein; Albin Fritz; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På våra verksamhetsförlagda utbildningsskolor fick vi många gånger syn på hur samverkansuppdraget mellan olika enheter inom skolan kan implementeras i syfte att uppnå gemensamma mål. Det framgår tydligt även i läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet att de olika enheterna inom skolan ska samverka för att stödja elevers utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 12. Flerspråkighet i förskolan. : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare beskriver att de arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sabrina Cao; Sara Ostermark; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; förskola; interkulturalitet; transspråkande;

    Sammanfattning : Studien handlar om flerspråkiga barns språkutveckling och syftet är att undersöka hur sex förskollärare talar om hur de arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling, med fokus på hur förskollärarna främjar en flerspråkighetsnorm i förskolans vardag. För att kunna besvara frågeställningarna bygger studien på en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  3. 13. En förskola för alla : Om inkludering och litteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Kajsa Persson; Emma Lernstad; [2023]
    Nyckelord :Barns språkutveckling; förskola; inkludering; litteratur; normkreativ; normkritisk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till hur barns språkutveckling och inkludering kan möjliggöras genom litteratur, för att främja en förskola för alla barn. Studiens teoretiska utgångspunkt baseras på det sociokulturella perspektivet och den fenomenografiska teorin. LÄS MER

  4. 14. Nyanländ i Sverige, men också i  SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Hiba Ismailat; Hiba Faour; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; skolspråk; nyanlända elever; förstaspråk; modersmål; SO undervisning ämne; andraspråkselever; utmaningar; årskurs F–3; resurser och arbetssätt.;

    Sammanfattning : Sverige har en ökad etnisk mångfald som har resulterat i att klassrummen i de svenska skolorna är allt mer heterogena. Detta innebär att lärarna undervisar elever från olika delar av världen med olika språkliga förutsättningar och behov samt att lärarna stöter på elever vars modersmål inte är svenska. LÄS MER

  5. 15. ”Kan vi fortsätta läsa boken nu?” : En kvalitativ studie om barns deltagande under högläsning och utformningen av deliberativa samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jennie Telander; Christina Caceres; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; förskola; förskollärare; kommunikation; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Läsförståelsen hos barn i skolan har minskat och det diskuteras vilka insatser som behövs för att vända denna trend redan i förskolan. Vi har därför valt att skriva om högläsningen i förskolan och vilka faktorer som påverkar dess möjligheter/utformning. LÄS MER