Sökning: "teoretiska praktiska yrken"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden teoretiska praktiska yrken.

  1. 1. Samverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Andreu Tusach; David Jakobsson; [2022-03-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie berör samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet. Med hjälp av 11 forskningspublikationer försöker vi redogöra hur samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet beskrivs, hur den kan se ut och vilka ramfaktorer som kan ha betydelse för samverkan. LÄS MER

  2. 2. EKONOMUTBILDNINGENS ANPASSNING TILL DIGITALISERINGEN I REVISIONSBRANSCHEN : En studie om hur en högskola kan anpassa det teoretiska mot det praktiska inom redovisning och revision.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Robert Hänninen; Jonas Engström; Freddy Svensson; [2017]
    Nyckelord :Digitalisering; Redovisning; Utbildning; Utbildningsgap; Revision;

    Sammanfattning : Sammanfattning- “Ekonomutbildningens anpassning till digitaliseringen i revisionsbranschen” Datum: 30 maj 2017 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 ECTS Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, EST, Författare:  Jonas Engström, 5 april 1991 Robert Hänninen, 5 april 1989 Freddy Svensson, 1 november 1993 Titel:  Ekonomutbildningens anpassning till digitaliseringen i revisionsbranschen Handledare: Angelina Sundström Nyckelord:   Digitalisering, Redovisning, Utbildning, Utbildningsgap, Revision Fråge- ställningar:           Hur utvecklar Mälardalens Högskola (MDH) ekonomutbildningen med inriktningen redovisning och revision utifrån digitalisering i revisionsbranschen? Hur kan MDH utveckla ekonomprogrammet med inriktningen redovisning och revision utifrån digitaliseringen ur revisorers och studenters perspektiv? Syfte:  Denna studie syftar till att beskriva hur en högskola i Sverige anpassar sin ekonomutbildning till digitaliseringen i revisionsbranschen och de förändrade krav på nyexaminerade studenter som detta kan medföra.                                Metod:  Studien var av kvalitativ karaktär och baserades på böcker, vetenskapliga artiklar inom ämnena digitalisering, revisionsbranschen, utbildning och högskolor. LÄS MER

  3. 3. Fonologiska svårigheter hos barn : En studie om hur olika yrkesgrupper kan arbeta med detta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Harbe; Erika Windh; [2012]
    Nyckelord :Fonologiska svårigheter; Språksvårigheter; Språkutveckling; Språkstörning; Bornholmsmodellen;

    Sammanfattning : Sammanfattning I dagens samhälle är det viktigt att kunna kommunicera verbalt med olika personer i olika situationer och sammanhang. För de flesta så är detta inget större problem, men om man har svårigheter med talet som exempelvis stamning, pratar otydligt eller inte kan säga vissa språkljud, så kan det vara ett hinder för att föra ett samtal. LÄS MER

  4. 4. Räddningstjänstens rekryteringsprocess - Ett hinder för kvinnor?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Roos; Jenny Andersson; [2011]
    Nyckelord :genus; rekrytering; räddningstjänst; kvinnors underrepresentation; mansdominerade yrken;

    Sammanfattning : Sverige anses vara ett av de mest jämställda länderna i världen. Trots detta är den svenska arbetsmarknaden mycket könsuppdelad och inom den mansdominerade räddningstjänsten är endast 2,4 % av alla heltidsarbetande brandmän kvinnor. LÄS MER

  5. 5. Vilka faktorer påverkar elevernas motivation till sina studier?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sheri Mahmoudkhani; Maria Velasquez; Mats Johansson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med den här studien är att visa på framgångsrika undervisningssätt för att ökagymnasieelevers lust att lära, genom att knyta undervisningen närmare verkligheten. Vi vill med vårtexamensarbete kunna ge konkreta tips till yrkesverksamma samt blivande lärare, på hur man som lärare lättarebibehåller lusten att lära hos sina gymnasieelever. LÄS MER