Sökning: "teoretiska traditioner"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden teoretiska traditioner.

  1. 1. Bland sockor, spöken och pepparkakor : En undersökning av traditioner och kulturarv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Annika Weman; [2024]
    Nyckelord :Förskola; kulturarv; läroplan; traditioner;

    Sammanfattning : Traditioner tar traditionellt en stor plat i förskolans verksamhet men läroplansmålet kring ämnet är öppet och i många fall svårtolkat. Mitt syfte är att undersöka hur pedagoger i förskolan uppfattar uppgiften att överföra traditioner och kulturarv till kommande generationer. LÄS MER

  2. 2. Vikten av kroppsliga praktiker i relation till det andliga och spirituella : En innehållsanalys av två samtida företrädare för Svenska kyrkan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Systematisk teologi

    Författare :Angelica Grön; [2024]
    Nyckelord :Kroppsliga praktiker; Kroppslighet; Spiritualitet; Liturgi; Atmosfär; Ritual; Svenska kyrkan;

    Sammanfattning : Denna uppsats belyser kroppslighetens roll inom Svenska kyrkans liturgi, i syfte att utforska hur fysiska praktiker och sinnliga erfarenheter förmedlar och fördjupar religiös och andlig förståelse. Med en bakgrund rotad i personlig reflektion kring liturgiska traditioner, undersöker studien de specifika praktikerna och deras inverkan på deltagande och uttryck av det gudomliga. LÄS MER

  3. 3. Barnrättsperspektiv inom ekonomiskt bistånd : Barnets rättigheter i en verksamhet med vuxenperspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Maria Skogström; Anneli Fastborg; [2024]
    Nyckelord :barnrättsperspektiv; ekonomiskt bistånd; handlingsutrymme; delaktighet; socialt arbete;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur tjänstemän inom ekonomiskt bistånd upplever barnrättsperspektivet under utredningsarbetet med barnfamiljer, samt vilket handlingsutrymme de har i deras bedömningar utifrån barnrättsperspektivet. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre handläggare och en enhetschef från en större och en mindre kommun. LÄS MER

  4. 4. Hur lärare beskriver, motiverar elever och teoretiskt förankrar det praktiska arbetet i teknikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Adi Hadzikadunic; [2024]
    Nyckelord :Elevers tidigare erfarenheter; Motivation; Relationen praktiskt - teoretiskt; Selektiva traditioner; Teknikdidaktik; Tekniklärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma tekniklärare beskriver, motiverarelever och teoretiskt förankrar de praktiska momenten i teknikundervisningen. Tvåhuvudfrågor har formulerats, med några underfrågor: (1) Hur beskriver lärarna sinteknikundervisning för att möta eleverna i deras tidigare erfarenheter av teknik ochbidra till motivation och aktivt deltagande? (2A) På vilket sätt beskriver lärarna detpraktiska arbetet, och i synnerhet dess relation till innehållet? (2B) Vilka utmaningarmöter lärare när de arbetar med det praktiska? (2C) Vilka normer och eventuellaselektiva traditioner kommer till uttryck i lärarnas beskrivning av sinundervisningspraktik? Studien är teoretiskt förankrad i en pragmatisk teori ochinkluderar begrepp som ett transaktionellt meningsskapande, elevers tidigareerfarenheter, kontinuitet och förändring. LÄS MER

  5. 5. Digitalt eller analogt? : Läromedelsanalys av analoga och digitala läromedel i geografi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Anton Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; Geografididaktik; läromedelsanalys; digitala läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med har varit att undersöka skillnader och likheter mellan digitala och analoga läromedel från högstadiet inom ämnet geografi. För avgränsandet av syftet så har teoretiska ramverk och begrepp valts ut för att specificera undersökningen, främst selektiva traditioner och multimodal kommunikation har använts för detta ändamål. LÄS MER