Sökning: "teoretiska uppsatser"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden teoretiska uppsatser.

  1. 1. Två multimodala läroböcker i ämnet svenska för årskurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Piotr Popowicz; Tabesh Soltani; [2021]
    Nyckelord :Lärobok; läromedel; mellanstadiet; analys; nyanlända; läsförståelse; skrivförståelse;

    Sammanfattning : Skolan har en viktig uppgift genom att överlämna ett urval av tidigare gjorde erfarenheter till den nya människan med målet att den nya människan inte ska behöva lära sig allt baserat på nya erfarenheter. Ett sätt att överföra de tidigare erfarenheterna och kunskaperna till dagens elever är genom läroböcker som är en koncentrerad form av erfarenhetsförmedling. LÄS MER

  2. 2. Framing Neverland : En kvantitativ innehållsanalys om gestaltningen av Leaving Neverland i svensk dagspress.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Johan Loberg; Matilda Strömfors; Josephine Grödem; [2019]
    Nyckelord :Leaving Neverland; Michael Jackson; Framing Theory; Tonality; Tabloidization; Media logic; Leaving Neverland; Michael Jackson; Gestaltning; Tonalitet; Tabloidisering; Medielogik;

    Sammanfattning : Framing Neverland is a content analysis that examines how the documentary Leaving Neverland is portrayed in Swedish daily press between January 25 to May 20, 2019. It is through the questions “How does the framing of Leaving Neverland being perceived in Swedish daily press?” and “Does morning and evening presses differ in the framing?” the essay was designed. LÄS MER

  3. 3. MOTIVATION I MATEMATIKINLÄRNING HOS SVENSKA GRUNDSKOLEELEVER: En analys av arton svenska studier skrivna mellan år 2005 och 2016

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Maryia Zhaunerchyk; Irina Ramkhen; [2017-05-05]
    Nyckelord :Motivation; grundskola; matematik; matematikdidaktik; forskningsläge; avhandling; examensarbete; analys;

    Sammanfattning : Syfte: Med vår studie vill vi undersöka forsknings- och kunskapsläget i Sverige vad gäller motivation för matematik hos grundskoleelever. Teori: I uppsatsen undersöker vi hur viktig skolmatematiken är och vilken roll spelar motivation för en lyckad inlärning av grundskoleelever. LÄS MER

  4. 4. Bildning är ett måste för att man ska kunna leva ett sunt och rikt människoliv : En undersökning av Anna Sandströms pedagogiska synpunkter och ideer om syftet med flickors utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Hallsäter; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Anna Sandström (1854- 1931) var lärare, grundare av en flickskola och en ansedd debattör i pedagogiska frågor i Stockholm på 1880-talet. I den här uppsatsen granskas två av hennes skrifter ”Gifva våra flickskolor berättigad anledning till missnöje” (1880) och Realism i undervisning eller Språkkunskap och bildning (1882). LÄS MER

  5. 5. Byte av segment och lista - glädjefyllt rus eller väntande baksmälla?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustaf Derving; Viktor Gårdemyr; August Lander; [2016]
    Nyckelord :Segmentsbyte; listbyte; överavkastning; aktielikviditet; Stockholmsbörsen; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Byte av segment och lista – glädjefyllt rus eller väntande baksmälla? Semninariedatum: 25/5-2016 Kurs: FEKN90, Företagsekonomi: Examensarbete på civilekonomprogrammet Författare: Gustaf Derving, Viktor Gårdemyr och August Lander Handledare: Per Magnus Andersson Fem nyckelord: Segmentsbyte, listbyte, överavkastning, aktielikviditet, Stockholmsbörsen Syfte: Uppsatsens syfte är att analysera överavkastning och aktielikviditet för två grupper på den svenska börsmarknaden, där den ena gruppen flyttar uppåt mellan segmenten på huvudlistan och den andra gruppen flyttar från underlistorna till huvudlistan. Metod: Författarna har använt sig av en kvantitativ metod med en deduktiv ansats. LÄS MER