Sökning: "teoretiska utgångspunkter i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 140 uppsatser innehållade orden teoretiska utgångspunkter i förskolan.

  1. 11. "Konflikthantering i förskolan: Hur det påverkar barns sociala utveckling" : En observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Neruda Hammoud; [2023]
    Nyckelord :barns sociala utveckling; konflikter; konflikthanteringsstrategier; pedagoger; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med forskningsarbetet är att undersöka vilka strategier pedagoger i förskolan använder sig av för att hantera konflikter som uppstår mellan barn. För att uppnå ett trovärdigt resultat genomfördes observationer i den dagliga verksamheten både inomhus och utomhus. LÄS MER

  2. 12. ”Engagerad ska man vara, men vad innebär det?” : En studie om hur förskollärare och rektorer förstår engagemang i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mikaela Dahlgren Andreasson; Marianne Sandberg; [2022]
    Nyckelord :Engagemang; förskollärare; förutsättningar; känsla av sammanhang; rektorer; relationell kompetens; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Engagemang är ett begrepp som ofta knyts an till förskollärares profession, men är ett forskningsområde som är relativt outforskat. Syftet med studien är därför att undersöka hur förskollärare och rektorer ser på innebörden av att vara engagerad och vilka förutsättningar som behövs för att engagemang ska uppnås i deras dagliga arbete. LÄS MER

  3. 13. Är språkarbetet "hemligt"? : En kvalitativ textanalys om hur språkarbetet beskrivs på förskolors hemsidor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Evelina Almqvist; Elin Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Kommunal förskola; fristående förskola; språkarbete; hemsidor och Läroplan för förskolan Lpfö18;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskolor, både kommunala och fristående, beskriver sitt arbete med språk på sina hemsidor. Studien ville bidra med en diskussion om detta fenomen ur ett didaktiskt perspektiv för att belysa relationen mellan förskollärares arbete med språk och barnens lärande. LÄS MER

  4. 14. Högläsning som pedagogiskt redskap för språkutveckling i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Manar Amin; Sirriyeh Manar; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; skriv och läskunnighet och språkutveckling;

    Sammanfattning : Högläsning sker ofta i förskolor och forskning har visat att det gynnar barns språkutveckling. Det svenska forskningsläget kring högläsning i förskola är magert och mot den bakgrund syftar uppsatsen till att undersöka hur förskollärare i förskolan arbetar med högläsning som pedagogiskt redskap för att gynna barns språkutveckling. LÄS MER

  5. 15. Transformering och realisering av Läroplan för förskolan 2018 : En kvalitativ studie om förskollärares anpassning av läroplanen i arbetet med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sumbila Radmilovic; Louise Laurell; [2022]
    Nyckelord :förskollärare; Läroplanen för förskolan 2018; läroplansteori; undervisning; yngsta förskolebarn.;

    Sammanfattning : Transformering och realisering av Läroplan för förskolan 2018, syftar till att återge en trovärdig bild över hur förskollärare tolkar och tillämpar läroplanen i förskolan för de yngsta barnen. I föreliggande studie lyfter vi omständigheter som begränsar och möjliggör förskollärarens undervisningsuppdrag. LÄS MER