Sökning: "teoretiska utgångspunkter i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 140 uppsatser innehållade orden teoretiska utgångspunkter i förskolan.

  1. 16. Inkludering? ”Självklart men svårt” : En kvalitativ studie som undersöker inkluderande lärmiljöer i förskolan.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helene Axelsson; [2022]
    Nyckelord :inkludering; förskola; lärmiljöer; undervisning; intervjuer; observationer.;

    Sammanfattning : Inkludering framställs som ett komplext begrepp med olika tolkningar inom forskning och det finns en önskan om en enad definition av inkludering. Inkludering nämns inte explicit i läroplanen för förskolan och andra policydokument men trots det finns en ambition om en inkluderande förskola genom begrepp som gemenskap i förskolans läroplan. LÄS MER

  2. 17. Material och dess olika användningsområden i förskolans arbete med kemi : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar och syften bakom val av material för att gynna barns utforskande i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Julia Skalare; Louise Zander; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; Material; Natural science knowledge interests; preschool; The role of the preschool teacher; Förskola; Förskollärarens roll; Kemi; Material; Naturvetenskapliga kunskapsintressen;

    Sammanfattning : Using materials in preschool is nothing new, however, the preschool teachers' choice of material can result in different possibilities. The purpose of the study is to gain a deeper knowledge of preschool teachers' perceptions of using different materials in the work with chemistry in the preschool learning environment, to make visible the purposes behind the preschool teachers' choices. LÄS MER

  3. 18. Samspelets betydelse i förskolan : En studie om barns språkutveckling utifrån de sociala samspelen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofie Stävås; Louise Rosenquist; [2022]
    Nyckelord :Socialt samspel; miljö; pedagoger; lekstrategi; emotionellstrategi; kommunikativstrategi; leken; språkutveckling; ackommodation; assimilation; närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan har under de senaste årtionden sett olika ut, från början ingick en snabb inblick av förskolan i grundskolans läroplan men vid slutet av 1990-talet fick förskolan sin egen läroplan. Enligt tidigare forskning förekommer en social språkmiljö i förskolan och för att främja språkmiljön finns det olika strategier förskollärare kan använda. LÄS MER

  4. 19. Barns integritet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers förhållningssätt gentemot barns kroppsliga integritet vid blöjbyte- och toalettsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Kjällander; Josefine Wallström; [2022]
    Nyckelord :integritet; makt; närhetsetiska perspektivet; omsorgsetik; ålderism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i förskollärares och barnskötares förhållningssätt gällande barns kroppsliga integritet vid blöjbytes- och toalettsituationer. Barns rätt till deras integritet är något som har skrivits fram mer frekvent i samband med den reviderade Läroplanen för förskolan 2018. LÄS MER

  5. 20. Förskollärares tolkningsutrymme i Lpfö18 : En kvalitativ intervjustudie med fokus på musik och flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Pim Ehrelind; Emma Sundstedt; [2022]
    Nyckelord :läroplanen; tolkningsutrymme; förskollärare; ramfaktorteori; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan förmedlar den värdegrund som verksamheten ska vila på, samt de mål och riktlinjer förskollärare ska förhålla sig till. Målen i läroplanen formulerar vad förskollärares arbete ska innehålla men inte hur arbetet ska gå till. LÄS MER