Sökning: "teoretiska utgångspunkter i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 140 uppsatser innehållade orden teoretiska utgångspunkter i förskolan.

  1. 21. Språket, en självklarhet för alla – eller? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares erfarenheter av ett språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Barbara Biernat; Therese Kroik; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar i lärmiljön; förskola; inkludering; språklig sårbarhet; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares beskrivningar av hur de arbetar språkutvecklande i förskolan. Studiens teoretiska utgångspunkter är det sociokulturella och relationella perspektivet. Studiens forskningsfrågor besvarades genom en kvalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer användes. LÄS MER

  2. 22. Stor, liten eller lagom barngruppsstorlek? : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningsrepertoarer om olika barngruppsstorlekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arbiona Aradini; Jennifer Albertsson; [2022]
    Nyckelord :Barngruppsstorlek; Diskurspsykologi; Förskola; Förskollärare; Socialkonstruktionism och Tolkningsrepertoarer.;

    Sammanfattning : Det har länge debatterats om barngruppsstorlekar i såväl förskolan som i samhället. I förskolan är det förskollärare som ansvarar över att barns utveckling, lärande och omsorg bildar en helhet. LÄS MER

  3. 23. Språklig sårbarhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Gustafsson; Sara Björnryd; [2022]
    Nyckelord :Lärmiljö; ordinarie förskola; specialpedagog; språkförskola; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Björnryd, Sara och Gustafsson, Malin (2022). Språklig sårbarhet i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 24. Från förskola till förskoleklass : – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Annette Cartner; Marina Andreasson; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; förskoleklass; pandemi; specialpedagog; överlämning;

    Sammanfattning : Andreasson, Marina & Cartner, Annette (2022). Från förskola till förskoleklass – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 25. Hur barn "bör" vara : En studie om normers betydelse för barn med ADHD i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alexander Wood Hafstrand; Denise Johansson; [2022]
    Nyckelord :ADHD hos barn; Förskolan; Normer; Begränsning; Funktionsnorm;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka vilka normer som blir synliga i förskollärares beskrivningar av deras kunskap om och erfarenheter av diagnosen ADHD hos barn i förskolan. Detta för att skapa förståelse för om dessa normer kan ha konsekvenser för barn med ADHD i förskolan. LÄS MER