Sökning: "teori inköp"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden teori inköp.

  1. 1. Den rullande livsstilen. En kvalitativ studie om identitetsskapande inom vanlife-kulturen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Jonsson; Mya Lawson; [2024-01-23]
    Nyckelord :vanlife; subkultur; konsumtion; identitetsskapande; consumer culture theory; minimalism; hållbarhet; marknadsföring;

    Sammanfattning : Vanlife är en subkultur som består av individer som väljer att bo eller resa i en van som de har byggt om till ett hem. Detta kan ses som ett alternativt levnadssätt jämfört med traditionella boenden och resesätt. Konsumtion sker inom vanlife-kulturen genom inköp av produkter till vanen och även genom allt som har med livsstilen att göra. LÄS MER

  2. 2. Organisationellt köpbeteende : En studie om köpbeteende inom B2B med fokus påålder, roll & bransch.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Gabriel Wall; Robin Mehta; [2023]
    Nyckelord :Organizational buying behavior; Marketing; Post-war generation; Generation X; Generation Y.; Organisationellt köpbeteende; Marknadsföring; Efterkrigsgeneration; Generation X; Generation Y.;

    Sammanfattning : This study consists of a survey among the customers of an ITservice company. The survey examines organizational buyingbehavior in relation to the factors of age, role, and industry.Age is divided into three generations: the post-wargeneration, Generation X, and Generation Y. LÄS MER

  3. 3. En praktisk process för totalkostnadsanalys inom inköp : En studie om totalkostnadsanalys baserat på artikeluppdelning inom lågvolymstillverkande företag

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Marcus Schwartz; Frida Wygler; [2023]
    Nyckelord :Totalkostnadsanalys TCA ; total ägandekostnad TCO ; totalkostnadsanalysprocess; inköp; lågvolymstillverkande företag; artikeluppdelning; category management; Kraljics matris;

    Sammanfattning : Syfte: I den komplexa miljö som inköp inom lågvolymstillverkande företag befinner sig i ställs krav på kostnadsreducering. Ofta är fokus på inköpspriset medan flertalet osynliga kostnader, som ofta är större, är dolda under vattenytan. LÄS MER

  4. 4. Inköparens roll för hållbara inköp : Möjligheter och begränsningar för att implementera hållbarhet i textila inköpsprocesser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Annie Falander; Tilda Öman; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; textile; supply chain; procurement process; strategic procurement decisions; organisational structure; stakeholder theory; Hållbarhet; textil; försörjningskedja; inköpsprocess; strategiska inköpsbeslut; organisationsstruktur; intressentteorin;

    Sammanfattning : Att anamma hållbarhet och ta strategiska beslut har blivit allt viktigare för textilföretag idag då kraven på socialt och miljömässigt ansvar har ökat. Genom den roll som inköpare besitter och sin delaktighet i inköpsprocessen har de möjligheter att påverka flera beslut i företag som kan kopplas till hållbarhet. LÄS MER

  5. 5. Processer inför IT-upphandling och dess påverkan på levererat värde

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Anton Louthander; Johan Ehn; [2022]
    Nyckelord :procurement; IT; software; purchase; project; selection; failure; success; value; scope; process; upphandling; inköp; värde;

    Sammanfattning : Tyvärr är det inte ovanligt att IT projekt misslyckas i att generera förväntat värde åt verksamheter. Denna kandidatuppsats behandlar den process som sker inför en IT-upphandling och vilken betydelse den har för om projektet lyckas leverera enligt förväntan eller ej. LÄS MER