Sökning: "teori läromedel textanalys"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden teori läromedel textanalys.
1. Läromedelsanalys i svenskämnet : En multimodal textanalys av ABC-Klubbens läseböcker för årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I dagens samhälle är flödet av information i form av texter och bilder stort och elever behöver en god läsförståelse samt verktyg för att tolka dessa. Ett av de tidigaste möten elever har med samhällsinformation är genom skolan och de läromedel som används för att förmedla kunskap. LÄS MER
2. Kvinnlig representation i läromedel för samhällskunskap i gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Uppsatsen bygger problemformuleringar som ämnar undersöka hur den kvinnliga representationen i läromedel i samhällskunskap för gymnasiet ser ut. Samt om det över tid hade blivit någon förändring. Fyra textböcker har analyserats med Hirdmans teori om genussystemet och maskulin hegemoni som teoretisk grund. LÄS MER
3. Inkludering och förekomsten avtransspråkande i två läromedel förflerspråkiga elever : – En kvalitativ läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I dagens skola är mångkulturalitet och flerspråkighet ett faktum, vilket ställer höga krav på undervisningen, lärare och läromedel. Syftet med denna studie är att undersöka hur läromedel kan främja och möjliggöra för kulturell mångfald och transspråkande. LÄS MER
4. Hur kan läromedel inspirera och utveckla lärare och deras undervisning i matematik?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Studiens syfte var att utifrån en specialpedagogisk synvinkel utforska två matematikläromedel för årskurs 4, med ursprung i undervisningskulturer som till viss del skiljer sig åt. Läromed-lens teoretiska utgångspunkter studerades, samt hur olika representationsformer används och hur elever i behov av stöd och utmaningar stöttas. LÄS MER
5. Människan och kvinnan : En analys av läromedel i Historia för åk 4-6 ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur läroböcker i historia för årskurs 4–6 skildrar män och kvinnor i text och bild. Detta undersöktes i relation till styrdokumentens bestämmelser om skolans jämställdhetsuppdrag. LÄS MER