Sökning: "teori läs och skrivinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden teori läs och skrivinlärning.

  1. 1. En fenomenografisk studie kring nyttan av bedömningsstödet i svenska i årskurs 1–3

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Agnes Beling; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; Läsförståelse; Läsinlärning; Nationellt bedömningsstöd; Skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur det nationella bedömningsstödet i läs- och skrivutveckling för år 1-3 fungerar på skolor där det är obligatoriskt att användas. I studien redogörs också för hur lärare använder resultaten från bedömningsstödet för att hitta åtgärder för elever i behov av stöd eller mer stimulans. LÄS MER

  2. 2. Inkludering i läs- och skrivundervisning : - En kvalitativ studie om vad lärare gör för att öka inkludering och delaktighet samt hur elever i årskurs 2-3 upplever inkludering och delaktighet i läs- och skrivundervisningen

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Helander; Annelie Silfvast; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; inkludering; inlärningsmiljö; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : I skolan ska alla elever inhämta och utveckla kunskaper och få det stöd de behöver för att utvecklas mot kunskapsmålen så långt det är möjligt. Att ge elever möjlighet att utveckla den kommunikativa förmågan genom att samtala, läsa och skriva gör att eleven får tilltro till sin språkliga förmåga vilket är viktigt både för lärande, språk och identitetsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Hur används digitala verktyg i undervisningen? : En kvalitativ studie som belyser lärares perspektiv på användningen av digitala verktyg för att främja elevers tidiga läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jeanette Winbladh; Hanna Lennström; [2021]
    Nyckelord :läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; digitala verktyg; Vygotskij och sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett lärarperspektiv undersöka hur några lärare använder digitala verktyg i sin undervisning och hur några lärare anser att användningen av de digitala verktygen främjar elevers tidiga läs- och skrivutveckling i årskurserna 1–3. Vi har valt att använda en kvalitativ metod med skriftliga intervjuer i form av en enkät, då det är informanternas tankar och erfarenheter vi är intresserade av. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivutveckling i grundskolans tidigare år : en undersökning om lärares användning av vardagsnära texter i tidig läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Malin Håkansson; Johanna Johansson; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; vardagsnära texter; literacy; tidig skolålder; sociokulturellt perspektiv; populärkultur; texttyper; textvärldar;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med examensarbetet har varit att undersöka hur lärare arbetar med vardagsnära texter i tidig läs- och skrivutveckling. För att besvara vår frågeställning har vi tagit hjälp av tidigare forskning samt litteratur för att åstadkomma förståelse och bakgrund för hur läs- och skrivinlärning numera beskrivs som läs- och skrivutveckling med hänsyn till de texter och den populärkultur som eleverna växer upp med. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogiska perspektiv på språkutvecklande arbetssätt med digitalt skrivande som resurs

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Holmqvist; Linda Sernerup; [2020]
    Nyckelord :digitalt skrivande; inkludering; läs- och skrivinlärning; speciallärarrollen; talsyntes;

    Sammanfattning : Holmqvist, Maria och Sernerup, Linda (2020). Specialpedagogiska perspektiv på språkutvecklande arbetssätt med digitalt skrivande som resurs. Speciallärarprogrammet språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER