Sökning: "teori och modell- turism"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden teori och modell- turism.

  1. 1. Skiddestinationers omställning från vinter till året-runt : En balansgång mellan olika intressen i en destinationsutvecklingsprocess

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Johanna Jansson; Sofie Jordskogen; [2023]
    Nyckelord :Destination development; seasonal tourism; planning; sustainable tourism development; Destinationsutveckling; säsongsbetonad turism; planering; hållbar turismutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur skiddestinationsaktörer arbetar strategiskt hållbart i omställningen till året runt-destination. För att uppfylla syftet ämnar uppsatsen besvara frågor kring omvandlingsprocessen som behandlar möjligheter och utmaningar för en destination samt aktörers hantering av kommersiella kontra miljömässiga intressen. LÄS MER

  2. 2. EN SYNBAR EKONOMISK TILLVÄXT? En kvalitativ studie av 91 svenska kommuners tillväxtansträngningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Carl Larsson; [2019-03-11]
    Nyckelord :Effektstudie; Ekonomisk tillväxtteori; Humankapital; Kommunalekonomi; Kulturdriven tillväxt; Kulturekonomi; Kunskapsekonomi; Kvantitativ metod; Multivariat regressionsanalys; Paneldataanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Studien kartlägger och studerar den kommunala tillväxtpolitiken i 91 svenska kommuner för att med kvantitativ analys av sekundärdata bygga en modell som svarar på om tillväxtansträngningarna ger några mätbara effekter på den ekonomiska tillväxten. Studien skapar vidare en kunskapsöversikt över det faktiska arbetet med tillväxten i kommunerna och undersöker förekomsten av tillväxtansträngningar som härstammar i teorier om humankapitalsdriven tillväxt. LÄS MER

  3. 3. Instagrams påverkan på resekonsumtion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Mathilda Olsson; Jenny Molander; [2015]
    Nyckelord :Instagram; social media; pictures; tourism; consumption; buyer decision process Instagram; sociala medier; bilder; turism; konsumtion; beslutsprocessen; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: This paper deals with the impact Instagram has on consumers travel consumption. The aim of this paper is to analyse and create a deeper insight into how students travel consumption are affected by the pictures published on Instagram and how they are expressed. LÄS MER

  4. 4. Planering och zonering av friluftsliv och ekoturism: Kristianstad Vattenrike

    Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)

    Författare :Thomas Mogren; [2013]
    Nyckelord :ecotourism; sustainable tourism; protected area; biosphere reserve; recreation opportunity spectrum ROS; planning for outdoor recreation; destination development; Ekoturism; Hållbar turism; Skyddad natur; biosfärområde; recreation opportunity spectrum ROS; friluftslivsplanering; destinationsutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie beskriver jag problemet hur planering och zonering av destinationer för friluftsliv och ekoturism kan göras. Genom att utveckla och analysera teori och resultat abduktivt har analys och slutsats utvecklats med Kristianstad Vattenrike som utvalt studerat område. LÄS MER

  5. 5. Hur skapas ett varumärke som alla och ingen äger? : En studie av hur uppkomsten av ett platsvarumärke går till

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Johanne Øiestad; Daniel Nordqvist; [2011]
    Nyckelord :Platsvarumärke; platsmarknadsföring; city branding; destination branding; place branding; turism; konsulter; intressenter;

    Sammanfattning : Syfte – Vårt syfte är att skapa en förståelse för hur professionella konsultföretags varumärkesprocesser går till, när de jobbar för att skapa en attraktiv image för potentiella besökare på platser och destinationer. Vi har vidare undersökt vad konsulterna anser vara viktigt i platsvarumärkesprocessen. LÄS MER