Sökning: "teori om fokusgrupper"

Visar resultat 16 - 20 av 174 uppsatser innehållade orden teori om fokusgrupper.

  1. 16. Klarar veganism biffen? - En studie om hur icke-köttätare tolkar altruistiska ochegoistiska budskapför veganism i medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johan Hafström; [2021-03-04]
    Nyckelord :Altruism; Egoism; Budskap; Receptionsanalys; Veganism; Kommunikation; Framing;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse kring hur budskap tolkas beroende på dess inramning genom att analysera hur icke-köttätare tolkar altruistiska och egoistiska budskap om veganism i nyhetsmedierna och att förstå likheter och skillnader beroende på kontextuella och individuella faktorer. Teori: Framing Metod: Kvalitativ receptionsanalys med fokusgrupper Material: Två fokusgruppintervjuer med 3 respektive 4 deltagare hämtade från facebookgrupper som relaterar till veganism och växtbaserad kost. LÄS MER

  2. 17. Kreativt flyt : Begränsningar och kreativitet i musikmakarens processer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :William Sandell; [2021]
    Nyckelord :Kreativitet. Begränsning. Skapandeprocess. Elektroniska instrument. Flow. DAW.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur en DAW och datorfokuserad musikskaparekan främja kreativitet med begränsningar, i detta fall att begränsa sig till ett fysisktinstrument. Tre datormusiker har fått spendera tid med en groovebox där vi tillsammansundersökt deras kreativa processer och hur denna typ av instrument kan tillföra till den. LÄS MER

  3. 18. Hållbarhet – en prioritering hos e-handelskonsumenter? : En studie om konsumenters beteende vid valet av hållbara leveransalternativ.

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Johanna Eskilstorp; Madeleine Holmqvist; [2021]
    Nyckelord :Triple bottom line; Sustainability; Last mile; Consumer behavior; E-commerce; Triple bottom Line; Hållbarhet; Sista milen leveranser; Konsumentbeteende; Ehandel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som påverkar konsumenternas val av leveransalternativ och varför dessa blir avgörande i konsumenternas sista milen val. Enligt tidigare forskning är sista milen leveranserna e-handelns minst hållbara del men som samtidigt också har störst potential att förändras till att bli mer hållbar. LÄS MER

  4. 19. "Det är ju inte bara så att alla föräldrar är jättejobbiga, många barn är också jobbiga och det kan väcka mycket" En kvalitativ studie om hur barn inkluderas i familjeterapi och hur det påverkar familjeterapeuten när barn medverkar.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sara Albin; Anne-Lie Dietz; [2021]
    Nyckelord :Familjeterapi; familjepsykoterapi; psykoterapi; socialtjänst; inkludera barn; barns delaktighet; känslor i familjeterapi; Family therapy; family psychotherapy; psychotherapy; social welfare; including children; children’s participation; emotions in family therapy; Medicine and Health Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att lära mer om hur familjeterapeuter arbetar med barns inkludering i familjeterapi och hur det påverkar familjeterapeuten känslomässigt. Vi har använt oss av en kvalitativ metod inspirerad av fenomenologiskt synsätt med fokusgrupper som teknik. LÄS MER

  5. 20. Musik för fonologisk medvetenhet : En kvalitativ studie om hur musik kan användas för att utveckla fonologisk medvetenhet i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Greta Lindström; [2021]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; rytm; rim; musik; förskoleklass;

    Sammanfattning : Den fonologiska medvetenheten är en grund för elevernas fortsatta läsning och syftet med studien är därför att undersöka hur lärare arbetar med musik för att utveckla fonologisk medvetenhet i förskoleklass. För att besvara detta användes tre frågeställningar, (1) Hur uppfattar lärare fonologisk medvetenhet? (2) Vilken del av musik, rytm, rim eller ramsor används i svenskundervisningen för att utveckla fonologisk medvetenhet? (3) Hur stor del av undervisningen med fonologisk medvetenhet sker genom användandet av musik, rytm, rim eller ramsor? Studien utgick sociokulturell teori, då musikanvändning i klassrumsmiljö sker i grupp och genom ett socialt samspel. LÄS MER