Sökning: "teori om positionering"

Visar resultat 1 - 5 av 79 uppsatser innehållade orden teori om positionering.

  1. 1. “/. /This generation is ready to change/. /” : En diskursanalytisk studie om kvinnans konstruktion, positionering och plats samt hennes budskap kring dessa

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Amelie Florin; [2023]
    Nyckelord :genus; makt; konstruktion; diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur yngre kvinnor konstruerar sociala kategorin ´kvinna´, positioneringen av kvinnan gentemot mannen samt vilket/vilka politiska budskap som yttras kring kvinnan i dagens samhälle. Det empiriska materialet består av transkriberade låttexter av kvinnor i 20–30 års åldern inhämtande från kontexten av sociala media plattformen Tiktok. LÄS MER

  2. 2. "Hoppas att jag får en anställningsintervju åtminstone” : En narrativ studie om nyexaminerade personers upplevelser av arbetssökningsprocesser i relation till anställningsbarhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Maja Ulricson; Vilma Lishajko; [2023]
    Nyckelord :Narrativ teori; Arbetssökande; Nyexaminerade; Karriäridentitet; Anställningsbarhet;

    Sammanfattning : Att söka arbete kan vara utmanande och stressfullt, inte minst för nyexaminerade som ska ta sitt första steg ut på arbetsmarknaden. Det är en tid präglad av individuell anpassning, där behovet av att vara anställningsbar är avgörande för att möta arbetsmarknadens krav. LÄS MER

  3. 3. Det nya vita guldet - En kvalitativ studie av vita snusvarumärkens positionering och marknadsföring på den svenska marknaden.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Svensson; Philip Östenson; William Andersson Kuhnke; [2023]
    Nyckelord :positioning; messages; nicotine; semiotics; marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur positioneras och marknadsförs vitt snus i Sverige? Vilka budskap sänder vita snusvarumärken i sin reklam och vilka är dessa budskap riktade till? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur det vita snuset är positionerat och marknadsförs på den svenska marknaden för valda fallföretag samt undersöka vilka budskap de sänder, för att bidra till teorin med insikter om positionerings- och marknadsföringsstrategier för det vita snuset i Sverige. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och utgår ifrån en semiotisk bildstudie med stöd utav två fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Trots alla lagar och alla hot, så kan de aldrig släcka vår passion! : en kvalitativ fallstudie av svenska fotbollssupportrars retorik på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Johan Martelius; [2023]
    Nyckelord :Supporterkultur; subkultur; moralpanik; identitetsskapande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ fallstudie som undersöker svenska fotbollssupportrars kommunikation på Instagram. Problemformuleringen grundar sig i den motsättning som uppkommit mellan supportrar och polismyndigheten. LÄS MER

  5. 5. Den kvinnliga konstnärens övergång från amatör till professionell i Italien under början av 1900-talet. : De första kvinnliga utställningarna och en studie om Tyra Kleens nätverksrelation i Rom.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Chiara Castrenzi; [2022]
    Nyckelord :female artists; female association; Tyra Kleen; Italy; Donne artiste; Tyra Kleen; associazionismo femminile; Italia; Società delle Artiste; Kvinnliga konstnärer; Tyra Kleen; kvinnoförening; Italien;

    Sammanfattning : The essay describes the transition of female artists from amateur to professional through an analysis of female participation in professional exhibitions during the early 20th century in Italy. Specifically, it examines the history of the Società delle Artiste, the group of pioneers who want to identify themselves in the field of professional art, and the first two exclusively women's international exhibitions organized in Italy. LÄS MER