Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Religion i en deskriptiv tomhet - en diskursanalys av det nationella provet i religions-kunskap i relation till didaktiska teorier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Simon Kuikka; Patrik Löksa; [2022-09-07]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionsdidaktiska teorier; nationella prov; diskursanalys; fe-nomenologi; positiv essentialism; verklighetsprövande; livsförståelseutvecklande; livsberät-tande; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att synliggöra vilken eller vilka av de fem religionsdidaktiska teorierna, fenomenologisk, verklighetsprövande, tolkande, livsförståelseutvecklande respektive livsberättande, som är explicit eller implicit närvarande i det nationella provet i religionskun-skap, från 2013, i årskurs nio. Den huvudsakliga frågeställningen syftar till att svara på hur dessa teorier kan relateras till det nationella provets uppgifter med tillhörande texthäften. LÄS MER

  2. 2. Fritid i ett meningsfullt fritidshem?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Isak Glimstedt; Marcus Kreivi; [2022-03-16]
    Nyckelord :Fritid; Meningsfull fritid; Fritidshem; Barns perspektiv; Meningsfullhet; Delaktighet; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : I fritidshemmets del i läroplanen förekommer begreppet meningsfull fritid som verktyg för att skapa en god fritidshemsverksamhet. Begreppet har ingen tydlig definition i läroplanen och är därmed öppet för tolkning av de som arbetar i fritidshem. LÄS MER

  3. 3. Det börjar med barnen : Förskolans ansvar i att förbättra jämställdheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Amanda Kästel; [2022]
    Nyckelord :Preschool; Gender; Norms; Equality; Social work; Förskola; Genus; Normer; Jämställdhet; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Samhället idag präglas av normer, ojämställdhet och snäva könsroller. Studiens syfte var att analysera pedagogers arbete med dessa ämnen, läroplanens riktlinjer samt ett upplevt ansvar i att forma/utveckla barnen ur ett framtidsperspektiv. Socialkonstruktivism handlar om kön som konstruktion och är den teori jag utgått ifrån. LÄS MER

  4. 4. Fallet lilla hjärtat - Konstruktioner av offerskap, ansvar och hjälteroll i medier och domar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Ida Grundström; [2022]
    Nyckelord :idealt offer; ansvar; hjälteroll; socialkonstruktivism; medier; domar; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mediers inflytande över vår världsbild utgör upprinnelsen till denna uppsats, vars syfte har varit att studera hur offerskap, ansvar och hjälteroll konstruerades i det så kallade ‘Fallet Lilla hjärtat’ som var aktuellt 2020. Utöver medierepresentationer i Aftonbladet, Dagens Nyheter och Expressen har även tingsrätts- och hovrättsdomen fungerat som underlag, samt en bok skriven av fostermamman. LÄS MER

  5. 5. AKK i förskolan : Utifrån pedagogers svar i en enkätundersökning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Wilma Hirvi; Emma Steen; [2022]
    Nyckelord :AKK; pedagoger; socialkonstruktionism; sociokulturellt perspektiv; förskolan; kunskapsnivå; språk; scaffolding; appropriering; social konstruktion;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att förstå förskolepedagogers syn på alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) användandet i förskolan, vilken betydelse det kan ha för pedagogerna och anses ha för barnen.Anledningarna till AKK:s förekomst och om det här anses uppfyllas i förskolorna studeras utifrån förskolepedagogers perspektiv. LÄS MER