Sökning: "teori reflektion"

Visar resultat 11 - 15 av 352 uppsatser innehållade orden teori reflektion.

  1. 11. Branschen är rund, men skolan är fyrkantig : En intervjustudie om förusättningar för lärande på yrkesutbildningar med inriktning mot film, tv- och media

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Hultling; [2023]
    Nyckelord :Arbetsplatsbaserat lärande; utbildningsanordnare; informellt lärande; filmindustrin;

    Sammanfattning : Studien undersökte hur förutsättningar för lärande utformas inom ramen för arbetsplatsbaserat lärande inom film-/tv-mediabranschen. Dessa lärandemiljöer som undersöks från utbildningsanordnares perspektiv representerar olika typer svenska yrkesutbildningar vilka gemensamt har som mål att utbilda filmarbetare. LÄS MER

  2. 12. Schack matt! : Schack som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Stina Johansson; Sanna Dahlsson; [2023]
    Nyckelord :förskola; matematik; mönster; schack;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka och analysera om och hur schack kan användas som pedagogiskt verktyg i förskolans matematikundervisning med fokus på mönster. Tidigare forskning kring pedagogisk användning av schack  koncentreras primärt till barn i grundskolan. LÄS MER

  3. 13. Arbetsförmedlare i det mångkulturella samhället : -En studie om hänsynstagande till mångkulturell vägledning inom Arbetsförmedlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Filip Jankovic; [2023]
    Nyckelord :Arbetsförmedlingen; mångkulturalism; mångkulturell vägledning; nyanlända; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Etableringsreformen ger Arbetsförmedlingen ett ansvarsfullt uppdrag där ständiga innovationer syftar till att effektivisera arbetsförmedlarnas arbete med nyanlända. Problematiken kopplas till arbetsförmedlarnas handlingsutrymme i vägledningsarbetet som avgränsas på grund av en rad olika administrativa arbetsuppgifter samt det stora antalet klienter. LÄS MER

  4. 14. “Livsfarligt! Men det är också bra träning.” : Förskollärares olika uppfattningar om hur den fysiska miljön och egna förhållningssätt påverkar lärande och utveckling i utevistelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Hjelmqwist; Cecilia Kling; [2023]
    Nyckelord :utevistelse; förskola; pedagogers förhållningssätt; förskolans gård; fenomenografi; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares olika uppfattningar kring fenomenet utomhusverksamhet i tre olika förskolor med skilda förutsättningar i den fysiska miljön. En fenomenografisk ansats har tillämpats, vilket syftar till att föra fram skilda erfarenheter och synsätt kring ett specifikt fenomen. LÄS MER

  5. 15. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER