Sökning: "teori reflektion"

Visar resultat 21 - 25 av 352 uppsatser innehållade orden teori reflektion.

  1. 21. Betydelsen av språket för barnet i förskolans kartläggningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Hansen; Tina Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Diskursanalys; Extra anpassningar; Förskola; Kartläggning.;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Kartläggning av lärmiljön är det första steget att förhålla sig till när det framkommer svårigheter för ett barn i förskolan. Kartläggningen ligger sedan till grund för insättning av extra anpassningar och upprättning av en eventuell handlingsplan. LÄS MER

  2. 22. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda patienter i livets slutskede : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Anisa Ali Abdi; Sanne Bergsten; [2023]
    Nyckelord :Care relationship; End-of-life care; Nurses; Nursing care; Participation; Palliative care; Person-centered care; Teamwork; Delaktighet; Omvårdnad; Palliativ vård; Personcentrerad vård; Sjuksköterskor; Teamarbete; Vårdrelation; Vård i livets slutskede;

    Sammanfattning : Bakgrund: Behovet av palliativ vård är stort, både i Sverige och globalt och behovet kommer fortsätta växa, bland annat på grund av en åldrande befolkning. Palliativ vård innebär ett förhållningssätt som har till syfte att ge ökad livskvalité hos patienter och dess närstående i livets slutskede. LÄS MER

  3. 23. Naturvetenskapens plats på förskolegården : En kvalitativ studie om hur förskollärare synliggör naturvetenskap utomhus i förskolekontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rima El-Cheikh Mahmoud; Rose Larsson; [2023]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskolegård; didaktik; pragmatik; förskollärare; barns lärande.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap utomhus tillsammans med barn på förskolegården. De centrala frågorna är: Hur beskriver förskollärare förutsättningarna som de skapar för barnens naturvetenskapliga lärande utomhus på förskolans gård? Hur beskriver deras arbete med att synliggöra naturvetenskap utomhus på förskolegården? Metoden som används är semistrukturerade intervjuer och vi undersökte tidigare studier kring just huruvida naturvetenskapen är tydlig för barn eller inte och vad som är orsaken till detta. LÄS MER

  4. 24. Gränsen mellan barnet och miljön : Konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Ida Kristine Mortensen; [2023]
    Nyckelord :Diskurs; Kategorisering; Makt; Tidiga insatser; Subjektspositioner;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Mortensen, Ida Kristine (2022). Gränsen mellan barnet och miljön – konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 25. ”ATT VARA RÄDD OM PROBLEMEN" : En studie av professionsutvecklande handledning i rektorsprogrammet

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Hagström; [2023]
    Nyckelord :principalship; school leader; learning group; training program; professional development; supervision; Habermas; communicative action; communication skills; rektorskap; skolledare; lärgrupp; rektorsprogrammet; professionsutvecklande handledning; Habermas; kommunikativt handlande; kommunikativ förmåga;

    Sammanfattning : befattningsutbildningen för skolledare. Studiens syfte är att undersöka hur deltagare i rektorsprogrammet beskriver att professionsutvecklande handledning bidragit till utveckling av deras rektorskap. Den handledning som undersöks har genomförts i lärgrupper med en utbildningsledare som handledare. LÄS MER