Sökning: "teori självpresentation"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden teori självpresentation.

  1. 1. "Man är ju snyggare på Instagram än vad man är i verkligheten” : En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors upplevelserav Instagram gällande självbild och kroppsideal

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ulrika Hansson; Lisen Djurberg; [2022]
    Nyckelord :Instagram; young women; self-image; self-presentation; body ideal; body perception; objectification.; Instagram; unga kvinnor; självbild; självpresentation; kroppsideal; kroppsuppfattning; objektifiering.;

    Sammanfattning : Sociala medier är en stor del av vår vardag och Instagram som social plattform används som ettsocialiseringsverktyg av en stor andel unga individer idag. Unga kvinnor visar en generellthögre utsatthet jämförelsevis med unga män när det kommer till risk för negativ påverkan påsjälvkänsla och kroppsuppfattning. LÄS MER

  2. 2. “Jag skulle aldrig uppdatera en bild där jag känner mig ful, är så rädd för vad andra ska tycka om mig” : En kvalitativ intervjustudie om åtta kvinnors självpresentationer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Zerina Simonsson; Alicia Sun; [2022]
    Nyckelord :unga kvinnor; självuppfattning; självpresentation; Instagram; förväntningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom åtta kvalitativa intervjuer undersöka kvinnors upplevelser av deras självpresentationer på Instagram. Den intervjuform som tillämpats i denna studie är semistrukturerade intervjuer. Urvalet i uppsatsen bestod av åtta kvinnor i åldern 18-25 år som är bosatta i olika delar av Stockholmsområdet. LÄS MER

  3. 3. Self-branding on elite level : How female athletes use social media for empowerment

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Stephanie Wiebach; [2022]
    Nyckelord :social media; feminism; empowerment; sports; athletes; self-branding; media; economics; management; ethics; digital marketing; internet; diversity; society; female athletes; new media; strategy; sociala medier; feminism; egenmakt; idrott; atlet; self-branding; media; ekonomi; hantering; etik; digital marknadsförare; internet; mångfald; samhälle; kvinnliga idrottare; nya medier; strategi;

    Sammanfattning : Professional athletes use social media for many different purposes. That includes sharing personal lives, sport achievements as well as endorsements and branding activities with sponsors. LÄS MER

  4. 4. LOOK WHAT YOU MADE ME DO… - Vad influerar influencern? – En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Karin Björklund; Carita Jacobsson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Influencer; Influencer Marketing; Instagram; Sharenting; Självpresentation; Integritet; Trans-parasociala relationer; Mediemoral;

    Sammanfattning : Syfte: Studien ämnar undersöka vad som influerar influencers kring vad de publicerar i sina sociala medier. Teori: Sharenting, Självpresentation, Integritet, Trans-parasociala relationer, Mediemoral Metod: Kvalitativa respondentintervjuer Material: Tre influencers som är baserade i Sverige. LÄS MER

  5. 5. ”Jag kommer först, barnen kommer först och bolagen kommer först!” : En kvantitativ innehållsanalys och en kvalitativ textanalys av vad som presenteras som framgång i Framgångspodden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gabriel Börjesson; Daniel Bakran; [2020]
    Nyckelord :framgång Postfeminism Bourdieu Goffman självpresentation podcast;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur framgång presenteras i podcasten Framgångspodden som leds av Alexander Pärleros. Syftet är att undersöka hur framgång presenteras i påannonseringarna av gästerna och vilken bild som kvinnor förmedlar av sig själva i en kontext av framgång. LÄS MER