Sökning: "teoribildning barn"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden teoribildning barn.

  1. 1. Ett fritidshem för de äldre barnen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Victoria Taylor; Paulina Hedfors; Andreas Bolander; [2023-10-24]
    Nyckelord :fritidshem; fritid; barnperspektiv; barndomssociologi; aktiviteter; meningsfull fritid.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barn i årskurs 4 och 5 resonerar kring att sluta delta i fritidshemmets verksamhet samt hur vi kan göra fritidshemmet mer attraktivt för barnen i årskurs 4 och 5. Fritidshemmet ska vara en verksamhet för barn som utgår från barnens intressen och behov. LÄS MER

  2. 2. Försonande dialog: Främjande av samförståndslösningar mellan föräldrar genom informationssamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Moa Clemes; [2023]
    Nyckelord :Familjerätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This essay deals with consensual solutions between parents in custody cases with focus on what can be described as obligatory information meetings (in Swedish called informationssamtal). The purpose of these meetings is in the sake of the child and their best interests, to try and increase the chances of finding the least taxing way forward for the whole family. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av barn i behov avsärskilt stöd i förskolan : “Sett ur förskollärares perspektiv”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Lydås; Malin Nordenstedt; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; Förskola; Förskollärare; Specialpedagogik; Särskilda behov;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var undersöka hur sju stycken förskollärare i förskolan talar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Med barn i behov av särskilt stöd menar vi barn som av psykiska, fysiska eller andra anledningar behöver extra hjälp i sin vardag. LÄS MER

  4. 4. ‘’Han borde väl också träna sig på att bli ett hemskt spöke?’’ : En multimodal studie om hur barn och barndom skildras i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Johansson; Emma Kihlman; [2021]
    Nyckelord :barn och barndom; barnsyn; barnböcker; förskola; identitetsskapande; multimodal analys.;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka hur barn och barndom skildras i barnböckerna, samt studera hur de olika barnbokskaraktärerna gestaltades, via skrift och bild. Tidigare forskning har visat att, hur barn och barndom gestaltas i barnböckerna, kan få betydelse för barns identitetsskapande och hur barn uppfattar deras omvärld. LÄS MER

  5. 5. Funktionellt kompetenta barnshemliga liv : En kritisk diskursanalys av psykologernas uttalande ombarnen och deras görande i tv-programmet Våra barnshemliga liv

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Borg Olofsson; [2021]
    Nyckelord :diskurser; subjekt; subjektskap; performativ; makt; funktionsnorm; åldersnorm; könsnorm;

    Sammanfattning : Under hösten 2020 sände SVT (Sveriges television) tv-programmet "Våra barns hemliga liv.". I tv-programmet analyserar och kommenterar två barnpsykologer barnen, deras beteenden och handlingar. Utifrån begreppet det komptenta barnet var syftet i den här studien att undersöka vilka diskursiva sannaninga som skapas i barnspykologernas uttryck. LÄS MER