Sökning: "teorier för prissättning"
Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden teorier för prissättning.
1. David mot Goliat : En kvalitativ studie om sponsring av låg och hög mediebevakad elitidrott för SMEs
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Sponsring är en väsentlig del för företag och ett sätt för dem att nå ut till sina konsumenter genom varumärkesexponering. Genom idrottssponsring har företag därmed möjligheten att bemöta en större publik under en längre period. LÄS MER
2. Prissättningen av IPOer : En studie på den svenska marknaden före, under och efter Covid-19
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Titel: Prissättningen av IPOer Författare: Cornelia Virsén och Izabel Wästlund Handledare: Katarina Eriksson Bakgrund och problemformulering: Prissättningen av IPOer är idag ett välstuderat forskningsområde. Tidigare forskning visar på att IPOer i olika delar av världen är underprissatta. LÄS MER
3. Laddinfrastrukturens roll i en hållbar stad En fallstudie om Göteborgs Stad
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Göteborg är en stad som uppmärksammats för sitt miljöarbete och av samma anledning vunnit flera nationella och internationella priser. För att även nå Förenta Nationernas globala mål om maximal temperaturökning i atmosfären till år 2030, måste ett sektorsöverskridande samarbete ske. LÄS MER
4. Börsnotering och prissättning på Nasdaq och NYSE : En kvantitativ studie om hur aktiekurserna förändras i samband med en börsnotering
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Purpose: The purpose of this thesis is to analyze the stock price development of initial public offerings (IPOs) in the short and long term. If underpricing occurs, conclusions can be drawn about how this affects the price development. LÄS MER
5. Vilket pris avgör vad du handlar? : En kvantitativ jämförande studie av krympflations påverkan på försäljning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Konsumtionsbeteende är idag en viktig undersökningspunkt för att med säkerhet kunna genomföra implementeringar av nya policys inom konsumentpolitiken. Både klassiska nationalekonomiska teorier och beteendeekonomiska teorier används för att beskriva och förutsäga dessa beteenden, men det saknas undersökningar på deras faktiska kopplingar till olika typer av prissättning. LÄS MER