Sökning: "teorier för prissättning"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden teorier för prissättning.

  1. 1. David mot Goliat : En kvalitativ studie om sponsring av låg och hög mediebevakad elitidrott för SMEs

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jonas Sandvik; Christoffer Finnilä; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; SMEs; Exposure; Media coverage; Pricing; Sponsring; SMEs; Exponering; Mediebevakning; Prissättning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sponsring är en väsentlig del för företag och ett sätt för dem att nå ut till sina konsumenter genom varumärkesexponering. Genom idrottssponsring har företag därmed möjligheten att bemöta en större publik under en längre period. LÄS MER

  2. 2. Prissättningen av IPOer : En studie på den svenska marknaden före, under och efter Covid-19

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Izabel Wästlund; Cornelia Virsén; [2023]
    Nyckelord :IPO; underpricing; behavioral finance; asymmetric information; hot cold issue market; Covid-19; IPO; underprissättning; beteendefinans; asymmetrisk information; hot cold issue market; Covid-19;

    Sammanfattning : Titel: Prissättningen av IPOer  Författare: Cornelia Virsén och Izabel Wästlund  Handledare: Katarina Eriksson  Bakgrund och problemformulering: Prissättningen av IPOer är idag ett välstuderat forskningsområde. Tidigare forskning visar på att IPOer i olika delar av världen är underprissatta. LÄS MER

  3. 3. Laddinfrastrukturens roll i en hållbar stad En fallstudie om Göteborgs Stad

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hjalmar Dammberg; Josefine Reimer; Maikol Petersen; [2022-07-01]
    Nyckelord :Infrastruktur; laddning; elbil; hållbara städer; organisatoriska aktiviteter;

    Sammanfattning : Göteborg är en stad som uppmärksammats för sitt miljöarbete och av samma anledning vunnit flera nationella och internationella priser. För att även nå Förenta Nationernas globala mål om maximal temperaturökning i atmosfären till år 2030, måste ett sektorsöverskridande samarbete ske. LÄS MER

  4. 4. Börsnotering och prissättning på Nasdaq och NYSE : En kvantitativ studie om hur aktiekurserna förändras i samband med en börsnotering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jonathan Lobos; Alexander Chahine; [2022]
    Nyckelord :Initial Public Offering IPO ; underpricing; effective market hypothesis; information asymmetry; The winner’s curse; penny stocks; pump and dump; Börsintroduktioner; underprissättning; effektiv marknadshypotes; informationsasymmetri; The winner’s curse; penny stocks; pump and dump;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this thesis is to analyze the stock price development of initial public offerings (IPOs) in the short and long term. If underpricing occurs, conclusions can be drawn about how this affects the price development. LÄS MER

  5. 5. Vilket pris avgör vad du handlar? : En kvantitativ jämförande studie av krympflations påverkan på försäljning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Axel Hummelgren; [2020]
    Nyckelord :Shrinkflation; coffee; price per kilogram; behavioural economics; interrupted-time-series-analysis; Krympflation; kaffe; kilopris; beteendeekonomi; interrupted-time-series-analysis;

    Sammanfattning : Konsumtionsbeteende är idag en viktig undersökningspunkt för att med säkerhet kunna genomföra implementeringar av nya policys inom konsumentpolitiken. Både klassiska nationalekonomiska teorier och beteendeekonomiska teorier används för att beskriva och förutsäga dessa beteenden, men det saknas undersökningar på deras faktiska kopplingar till olika typer av prissättning. LÄS MER