Sökning: "teorier identitetsskapande"
Visar resultat 1 - 5 av 225 uppsatser innehållade orden teorier identitetsskapande.
1. Fenomenet 'Clean Girl' : Unga kvinnors identitetsskapande i den digitala tidsåldern
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker särskilt hur unga kvinnor förhåller sig till och interagerar med ”Clean Girl”-fenomenet, en trend som symboliserar en viss estetik och livsstil på TikTok. Genom en kvalitativ metod, inkluderande en dold observation av TikTok-innehåll och intervjuer med unga kvinnor, ger studien insikt i hur dessa individer uppfattar och anpassar sig till de ideal och föreställningar som förmedlas genom denna trend. LÄS MER
2. Vardagen : unga kvinnor och medier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : I denna uppsats undersöks unga kvinnors användning av sociala medier och trender, utifrån genus- och identitetsskapande perspektiv. Genom en kvalitativ intervjumetod har sex unga kvinnor fått berätta om sin medieanvändning i vardagen, utifrån livsstil och trender. LÄS MER
3. Visuella komponenter som sätter tobaksfria nikotinprodukter i centrum : En kvalitativ semiotisk bildanalys med kompletterande textanalys av Vont, Volt och Zone X visuellla kommunikation på Instagram
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Följande studie granskar kommunikationen från tobaksfria nikotinföretag på Instagram. Syftet är att inom forskningsfältet marknadskommunikation, undersöka den visuella kommunikationen och kompletterande textuella element på Instagram och vilka kommunikativa strategier företagen använder sig av. LÄS MER
4. Why are you getting ready with me? : hur GRWM bidrar till identitetsskapande & ett mer inkluderande flickskap
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : I denna fallstudie kommer det virala sociala mediefenomenet “Get Ready With Me” (GRWM) att utforskas. Genom en kvalitativ innehållsanalys har vi analyserat detta fenomen, för att kunna redogöra för hur Get Ready With Me-videor främjar ett inkluderat flickskap samt formar unga tjejers identiteter. LÄS MER
5. Den sociala identiteten och känslan av tillhörighet hos unga vuxna med migrantbakgrund: Berättelser från en lantlig tätort
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Integration och utanförskap är fenomen som på senare tid varit i fokus i samhällsdebatterna och många av debatterna har förts i storstadsmiljön, vilket har lämnat rum till studier om mellanförskap i lantliga tätorter för unga vuxna med migrantbakgrund. Denna studie undersöker därför deltagarnas perspektiv på deras sociala identitetsskapande och känsla av tillhörighet i relation till att vara uppväxta i en mindre tätort i Västsverige samt, deras perspektiv på hur dem hanterat att växa upp med en fot på varje sida. LÄS MER