Sökning: "teorier konkurrensstrategier"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden teorier konkurrensstrategier.

  1. 21. Traditionella flygbolags åtgärder efter lågprisflygets inträde på marknaden : En fallstudie av SAS & Finnair

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Rosa Maria Massaro; Lisette Witmarker; [2006]
    Nyckelord :Traditionella flygbolag; lågprisflygbolag; lågkostnadsflygbolag; SAS; Finnair; konkurrens; avreglering;

    Sammanfattning : The de-regulation of commercial air traffic in the early 1990’s lead to that many new airline companies entered the market. Many of these new actors were low budget airlines which meant that the traditional airlines met a new type of competition. This situation contributed to the fact that ticket prices dropped in many countries. LÄS MER

  2. 22. Däckfackhandeln i Sverige : - från ett leverantörsperspektiv

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jan E Ericsson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden för denna uppsats är att jag som anställd i däckbranschen i Norden önskat att få ökad förståelse för vilka mekanismer som en däckleverantör, som normalt är ett försäljningsbolag ägt av en stor multinationell däckproducent, måste ta hänsyn till för att de självständiga däckfackhandlarna i Sverige skall föredra en viss leverantör och dennes produkter och varumärken framför andra leverantörer. Då däckfackhandeln totalt sett är den återförsäljningskanal som är störst när det gäller försäljning av däck till slutkund i Sverige, upplever jag detta som ett intressant forskningsområde. LÄS MER

  3. 23. Konkurrensstrategi och affärsmodeller : En undersökning av nätverksbolaget SAS

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marika Breimark; Monika Ahlström; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Avreglering har kommit att förändra förhållandena i flertalet branscher. Förändringar i form av ett stort antal aktörer på marknaden (nya och gamla) och dessas användande av olika strategier skapar en ny konkurrenssituation. LÄS MER

  4. 24. Mindre leverantörers konkurrenssituation inom dagligvarubranschen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eva Ljungberg; Sabina Feith; Helena Tufvesson; [2002]
    Nyckelord :Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Vi har undersökt mindre leverantörers konkurrenssituation på den svenska dagligvarumarknaden samt att analysera hur den påverkar deras val av strategier. Vi har använt oss av relationsteorier samt teorier som speglar konkurrensstrategier och konkurrenssituationen på marknaden... LÄS MER

  5. 25. Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ola Nilsson; Mattias Berntsen; Hugo Mansfeld; Jesper Nordh; [2001]
    Nyckelord :Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion Seminariedag: 5 juni 2001 Författare: Mattias Berntsen Hugo Mansfeld Ola Nilsson Jesper Nordh Handledare: Lars Bengtsson Jan-Inge Lind Problem: Vilka förutsättningar har vårt fallföretag för en expandering på Internet? Vilka strategiska aspekter måste företag beakta vid en expandering på Internet? Vart leder utvecklingen i skivförsäljningsbranschen? Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att med hjälp av teorier påvisa de fördelar ett företag kan vinna på att etablera sig på Internet. Vi kommer även att diskutera problem som andra företag har stött på och de fallgropar företag kan möta vid en expandering på Internet och den nya ekonomin. LÄS MER