Sökning: "teorier om att förebygga mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden teorier om att förebygga mobbning.

  1. 1. ”Vi måste sätta och hålla i gränserna, det är jätteviktigt, förebyggande och främjande är det viktigaste” : En kvalitativ studie om elevhälsans förebyggande arbete samt pågående insatser mot mobbning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sado Hassan; Hafsa Isse; [2023]
    Nyckelord :Bullying; school bullying; school policy; school counselors; school harassment; student care team; Mobbning; skolmobbning; handlingsplan; kränkning; elevhälsan;

    Sammanfattning : Mobbning är ett universellt fenomen som sker i olika miljöer i gruppsammanhang, bland annat på arbetsplatser och i skolor. Psykisk ohälsa ökar i takt med att mobbningen ökar, och kan ge livslånga effekter hos mobbningsoffret. Syftet med den här studien är att undersöka hur mobbning hanteras i svenska skolor. LÄS MER

  2. 2. Ett steg i rätt riktning : En studie om att förebygga mobbning med stöd av teknik.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Agnes Aspeqvist; Michelle Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Bullying; Mobile Application; Information System; Usability; User Experience; Mobbning; Mobilapplikation; Informationssystem; Användbarhet; Användarvänlighet;

    Sammanfattning : Mobbning och kränkande behandling är att betrakta som ett allvarligtsamhällsproblem. Om mobbning inte får mer riktad uppmärksamhet och ett störreingripande, fortsätter ett tyst godkännande för kränkning av en annan människa. LÄS MER

  3. 3. Elevers hantering av mobbningssituationer : En studie av lärare och elevers uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Daniel Mindic; Isak Simonsson; [2021]
    Nyckelord :Mobbning; elev-ingripande; självtilltro; förstärkning; fritidshem;

    Sammanfattning : Studien belyser ett problemområde inom hanteringen av mobbning i fritidshem och skola utifrån kvalitativa intervjuer med lärare och elever på två olika skolor. Tidigare forskning visar att många lärare väljer att inte ingripa för att hjälpa elever vid mobbningssituationer medan andra lärare menar att det är lärarens ansvar att göra detta. LÄS MER

  4. 4. Den moderna mobbningen eller senmodern kränkning? : En studie om mobbningsbegreppets samhälleliga förändring

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Caroline Persson; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; individualisering; skolan; samhället; värdegrund; likabehandlingsplan; modernitet; senmodernitet;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att studera mobbningsbegreppets förändring i det moderna samhället genom framväxten av det senmoderna samhället. Med utgångspunkt i den kvalitativa metoden idé- och ideologianalys samt i teorier om kollektivet, den ökade individualiseringen, den moderna skolan och den senmoderna skolan behandlas fenomenet mobbning och begreppets framväxt och utbredning i ett perspektiv som grundar sig i den senmoderna skolan och det senmoderna individualiserade samhället. LÄS MER

  5. 5. Elevers syn på mobbning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Camilla Ekström; Linda Djureklint; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar hur elever, lärare och skolan kan åtgärda och förebygga mobbning. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken syn elever har på mobbning och hur de vill att lärare och skolan skall agera när det uppstår en mobbningssituation. LÄS MER