Sökning: "teorier om läs- och skrivsvårigheter"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden teorier om läs- och skrivsvårigheter.
1. Tidiga insatser för elever på lågstadiet i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : SyfteBidra med kunskap om lärares och speciallärares beskrivningar och förståelse av tidiga insatser för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter på lågstadiet samt deras beskrivning av samverkan kring insatserna. Frågeställningar Vad uppfattar lärarna och speciallärarna att tidiga insatser är för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? Hur beskriver några lärare och speciallärare att de undervisar elever efter indikation på misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? Hur beskriver lärare och speciallärare att samarbetet ser ut kring tidiga insatser för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? TeoriUppsatsen vilar på Lev S. LÄS MER
2. "Man får lägga ett pussel" : En intervjustudie om lärares tankar kring identifieringen av läs- och skrivsvårigheter hos andraspråkselever under de första skolåren
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur lärare på lågstadiet hanterar dyslexi hosflerspråkiga elever och hur de går till väga för att skilja dyslexi från typiska drag iandraspråksutvecklingen. Undersökningen har genomförts med kvalitativa semistruktureradeintervjuer för att få syn på lärarnas tankar och idéer, och den tar avstamp i teorier om litteracitet på ettandraspråk, lärarkognition och läsinlärning. LÄS MER
3. Elever med läs- och skrivsvårigheters röster och pedagogers erfarenheter av specialpedagogisk undervisning
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Att vara lärare idag är ett svårt och mångfacetterat uppdrag. Det finns ett ökat krav på ett inkluderande förhållningssätt och att anpassa undervisningen efter alla elevers behov och förutsättningar. LÄS MER
4. Kartläggning "Hitta språket" Vad händer sedan?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : AbstractBergqvist, Jenny och Reuterhäll, Malin, (2020). Kartläggning ”Hitta språket”. Vad händer sen? Speciallärarprogrammet, språk-, läs- och skrivutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
5. Att bygga broar mellan olika professioner - en studie om samverkan kring arbete med barn i språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractBeata Tarczynska (2018). Att bygga broar mellan olika professioner- en studie om samverkan kring arbete med barn i språklig sårbarhet. Specialpedagogiska programmet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER