Sökning: "teorier om läsprocessen"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden teorier om läsprocessen.

  1. 1. "Om en strategi inte fungerar kan man ju använda en annan" : En studie om elevers olika uppfattningar om och erfarenheter av läsförståelse och läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Axelsson; Pernilla Torseng; [2015]
    Nyckelord :barns perspektiv; etnografi; kvalitativ ansats; läsförståelse; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få förståelse av elevers olika uppfattningar om och erfarenheter av läsförståelse och läsförståelsestrategier. Eftersom studiens fokus ligger på hur elever uppfattar och har erfarenheter av läsförståelse och läsförståelsestrategier ansåg vi den kvalitativa ansatsen lämplig att använda. LÄS MER

  2. 2. Att öka läsförmågan : En undersökning kring lärares arbete för att göra elever till bättre läsare

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Nygren; Elin Bergh-Forseth; [2008]
    Nyckelord :läsutveckling; läsundervisning; läsförmåga; läsprocessen; läroboksanalys; lärares arbete med läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare som undervisar i år 3 till 9 på en skola, medvetet arbetar med läsning och tränar elevers läsförståelse och läsförmåga. Syftet var även att se hur läsundervisningen på skolan förhåller sig till Frank Smiths och Caroline Libergs teorier om läsning. LÄS MER

  3. 3. Läsinlärningsstrategier och en undersökning om hur lärare arbetar med läsinlärning i skolans yngre år

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Linda Bengtsson; Annika Toft; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete har vi koncentrerat oss på läsinlärning och vilka metoder som används av pedagogerna, men även på vilken betydelse pedagogen har för elevens inlärning. I arbetet har vi även valt att ta upp hur läsprocessen fungerar, de olika teoretiska bakgrunderna till metoderna och det viktiga förberedande arbetet inför läsinlärningen. LÄS MER

  4. 4. Den tidiga läs- och skrivinlärningen : en fallstudie

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Annika Hellström; Jeanette Jonasson; [2007]
    Nyckelord :klassrumsmiljö; ledarskap; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivundervisning; läsprocessen; språkutveckling;

    Sammanfattning : Vi har gjort en fallstudie på en lärare – L.J, i år 1 utifrån hennes svenskundervisning. I år 1 består denna undervisning mest av läs- och skrivinlärning. Hennes klasser har ofta goda resultat i olika läsförståelsetexter, och vi var nyfikna på varför. LÄS MER