Sökning: "teorier om lekar"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden teorier om lekar.

  1. 16. Platsens betydelse för barns lek och relationer utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Bryzell; [2016]
    Nyckelord :Barns relationer; Etnografi; Fri lek; Förskolans utegård; Plats; Utemiljö;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker platsens betydelse för barns fria lek och för barns relationer i den fria leken. Undersökningen görs på en kommunal förskola på en mindre ort i Skåne och syftet är att studera barns fria lek i förhållande till deras val av plats. Två utemiljöer studeras, dels förskolans utegård, dels ett skogsparti. LÄS MER

  2. 17. Den fysiska miljöns betydelse för förskolebarns lek och samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Holmberg Grill; Julia Tolstoy; [2016]
    Nyckelord :Fantasi; fysisk miljö; lek och samspel;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om den fysiska miljöns betydelse för förskolebarns lek och samspel. Syftet är att belysa möjligheter eller begränsningar för barns lek och samspel i deras fysiska miljö på förskolan. LÄS MER

  3. 18. I den digitala sandlådan : social responsivitet i virtuell lek

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Magnus Johansson; [2015]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Magnus Johanssons uppsats I den digitala sandlådan - vår tids virtuella leksaker i ljuset av social responsivitet, författad 2015 vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet, tar avstamp i debatter om datorspels skadliga inflytande på den sociala människan men med utgångspunkten att dessa debatter är onyanserade. Syftet med uppsatsen är att studera hur interaktionen med datorspel kan tolkas som social responsivitet och hur detta responsiva utbyte ser ut. LÄS MER

  4. 19. Inkilning i idrott – Bara en rolig tradition? : Erfarenheter och upplevelser av inkilning bland idrottande ungdomar och idrottsstudenter

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Olof Unogård; [2014]
    Nyckelord :Hazing; sports; youth; sports students; students; sport high schools; violence; Bourdieu; Inkilning; idrott; ungdomar; idrottsstudenter; studenter; idrottsgymnasier; våld; Bourdieu;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att studera unga idrottares och idrottsstudenters erfarenheter och upplevelser av inkilning i idrottsliga sammanhang. Centrala frågeställningar var (1) i vilken utsträckning har unga idrottare och idrottsstudenter erfarenhet av att ha blivit inkilade? (2) Hur går inkilningar till? (3) Hur beskriver unga idrottare och irottsstudenter sina upplevelser av inkilning? (4) Vilken inställning har unga idrottare och idrottsstudenter till inkilning? (5) I vilken utsträckning har unga idrottare och idrottsstudenter hört talas om inkilning? Metod Metoden var en enkät om 39 frågor med inslag av kvalitativa frisvarsfrågor. LÄS MER

  5. 20. Hur och med vad leker flickor och pojkar i förskolan? En komparativ kvalitativ studie om barns lek och deras val av material i Sverige och i Bosnien-Hercegovina

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cerima Hurtic Ahmetasevic; [2014]
    Nyckelord :Genus; Könssocialisation; Könsroller; kvinnligt; Könsrollsförväntningar; Könsstereotypiskt material; Manligt; Socialisation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att göra en komparativ studie och undersöka vilken typ av material barn på två förskolor i två länder använder sig av och hur de använder material i sin lek. Förskolorna ligger i Sverige och Bosnien-Hercegovina. Metoden bestod av observationer i de två förskolorna och pågick i fyra dagar i varje förskola. LÄS MER