Sökning: "teorier om samarbete inom turism"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden teorier om samarbete inom turism.
1. Tourism coopetition i svenska Lappland : samarbete och konkurrens inom turismmarknadsföring
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : I denna uppsats har vi studerat hur kommuner i svenska Lappland arbetar med marknadsföring och värdeerbjudanden kopplat till turism. Vi har intervjuat en representant vardera från nio av kommunerna. Samtliga respondenter har ett bärande ansvar över marknadsföring av kommunens turismutbud. LÄS MER
2. EN SYNBAR EKONOMISK TILLVÄXT? En kvalitativ studie av 91 svenska kommuners tillväxtansträngningar
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Studien kartlägger och studerar den kommunala tillväxtpolitiken i 91 svenska kommuner för att med kvantitativ analys av sekundärdata bygga en modell som svarar på om tillväxtansträngningarna ger några mätbara effekter på den ekonomiska tillväxten. Studien skapar vidare en kunskapsöversikt över det faktiska arbetet med tillväxten i kommunerna och undersöker förekomsten av tillväxtansträngningar som härstammar i teorier om humankapitalsdriven tillväxt. LÄS MER
3. Branding Södertälje : en studie av förutsättningarna för samarbete mellan de interna intressenterna
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka förutsättningarna för ett samarbete mellan de interna intressenterna i en stads varumärkningsprocess. Utifrån uppsatsens syfte har en kvalitativ undersökning genomförts i form av sju intervjuer med intressenter inom den varumärkesbyggande processen i Södertälje. LÄS MER
4. Ett utbud av upplevelser - en fallstudie av Falkenbergs kulturella upplevelseutbud ur ett platsmarknadsföringsperspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : I denna studie har vi gjort en fallstudie av Falkenberg där vi kunnat se att de är framgångsrika inom kulturella upplevelser. Enligt teorier om platsmarknadsföring bör en plats framhålla sådant som skiljer dem från andra i sin marknadsföring för att skapa konkurrensfördelar. LÄS MER
5. "Det är ingen dans på rosor" - En uppsats om vilka förutsättningar som krävs för att en turistorganisation ska kunna arbeta med en profil
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Problembeskrivning: Det inte är helt problemfritt att samarbeta ifrågasätter vi hur samarbeten ska kunna enas kring vad och hur de olika aktörerna vill att destinationens profil ska förmedlas, då aktörerna har olika utgångspunkter. Vi menar att aktörernas olika utgångspunkter kan göra det svårt att bli eniga i hur profilen ska förmedlas vilket kan bli problematiskt om arbetet med en profil ska lyckas. LÄS MER