Sökning: "teorier om samarbete inom turism"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden teorier om samarbete inom turism.

  1. 1. Tourism coopetition i svenska Lappland : samarbete och konkurrens inom turismmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jesper Edlund Frii; Henrik Irebjörk; [2022]
    Nyckelord :tourism coopetition; marketing; place marketing; cooperation; competition; value proposition; tourist product; tourism; tourism coopetition; marknadsföring; platsmarknadsföring; samverkan; konkurrens; värdeerbjudande; turistprodukt; turism;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi studerat hur kommuner i svenska Lappland arbetar med marknadsföring och värdeerbjudanden kopplat till turism. Vi har intervjuat en representant vardera från nio av kommunerna. Samtliga respondenter har ett bärande ansvar över marknadsföring av kommunens turismutbud. LÄS MER

  2. 2. EN SYNBAR EKONOMISK TILLVÄXT? En kvalitativ studie av 91 svenska kommuners tillväxtansträngningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Carl Larsson; [2019-03-11]
    Nyckelord :Effektstudie; Ekonomisk tillväxtteori; Humankapital; Kommunalekonomi; Kulturdriven tillväxt; Kulturekonomi; Kunskapsekonomi; Kvantitativ metod; Multivariat regressionsanalys; Paneldataanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Studien kartlägger och studerar den kommunala tillväxtpolitiken i 91 svenska kommuner för att med kvantitativ analys av sekundärdata bygga en modell som svarar på om tillväxtansträngningarna ger några mätbara effekter på den ekonomiska tillväxten. Studien skapar vidare en kunskapsöversikt över det faktiska arbetet med tillväxten i kommunerna och undersöker förekomsten av tillväxtansträngningar som härstammar i teorier om humankapitalsdriven tillväxt. LÄS MER

  3. 3. Branding Södertälje : en studie av förutsättningarna för samarbete mellan de interna intressenterna

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Patrik Mineur; Johanna Pirttikoski; [2011]
    Nyckelord :branding; city branding; place branding; cooperation; internal stakeholders; varumärkning; city branding; platsvarumärkning; samarbeten; interna intressenter;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka förutsättningarna för ett samarbete mellan de interna intressenterna i en stads varumärkningsprocess. Utifrån uppsatsens syfte har en kvalitativ undersökning genomförts i form av sju intervjuer med intressenter inom den varumärkesbyggande processen i Södertälje. LÄS MER

  4. 4. Ett utbud av upplevelser - en fallstudie av Falkenbergs kulturella upplevelseutbud ur ett platsmarknadsföringsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sandra Johansson; Melissa Finnberg; Petra Marksell; [2008]
    Nyckelord :kulturella upplevelser; nätverk; platsmarknadsföring och image.; Tourism; Turism; Market study; Marknadsanalys; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : I denna studie har vi gjort en fallstudie av Falkenberg där vi kunnat se att de är framgångsrika inom kulturella upplevelser. Enligt teorier om platsmarknadsföring bör en plats framhålla sådant som skiljer dem från andra i sin marknadsföring för att skapa konkurrensfördelar. LÄS MER

  5. 5. "Det är ingen dans på rosor" - En uppsats om vilka förutsättningar som krävs för att en turistorganisation ska kunna arbeta med en profil

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Frida Friberg; Alexandra Klimek; Frida Sternvad; [2007]
    Nyckelord :samarbete; privat och offentlig sektor; profil; turistorganisationer; destinationsutveckling; Tourism; Turism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problembeskrivning: Det inte är helt problemfritt att samarbeta ifrågasätter vi hur samarbeten ska kunna enas kring vad och hur de olika aktörerna vill att destinationens profil ska förmedlas, då aktörerna har olika utgångspunkter. Vi menar att aktörernas olika utgångspunkter kan göra det svårt att bli eniga i hur profilen ska förmedlas vilket kan bli problematiskt om arbetet med en profil ska lyckas. LÄS MER