Sökning: "teorier om vuxnas lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden teorier om vuxnas lärande.
1. Konstens betydelse för vår tillblivelse : - en fallstudie på folkhögskola
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och vuxnas lärandeSammanfattning : Konstnärliga uttryck är centrala för människan och har en potential att beröra oss. Vi kan genom konsten uppleva sådant som vi inte själva har någon erfarenhet av, genom att någon skickligt har fångat en erfarenhet som levandegörs för en annan människa på scen, i ett musikstycke eller i ett konstverk. LÄS MER
2. Det handlar om innanförskap - En kvalitativ studie av coachers möte med unga vuxna
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Mitt syfte är att studera hur coacherna i min studie förhåller sig till begreppet utanförskap, samt vilka färdigheter de använder sig av för att motivera unga vuxna som befinner i det som kallas för utanförskap. Jag använder mig av sociologiska och psykologiska teorier som presenterar Hodkinson & Sparkes karriärbesluts teori och Decis självbestämmandeteori. LÄS MER
3. ”Det är bra att ha tråkigt.” - en narrativanalys av genus och makt i barnlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Uppsatsen menar att undersöka vilka aspekter av genus och makt som kan ses i händelseförlopp i bilderböcker som konsumeras av barn i åldern 0–6. Bilderböcker kan ha stor inverkan på barns syn på genus (Peterson & Lach, 1990) och eftersom en del av en förskollärares yrkesroll är att motverka traditionella könsmönster (lpfö 16) vill vi undersöka just hur genus som presenteras för barn i händelseförloppen samt hur makt mellan vuxna och barn framställs. LÄS MER
4. Om pedagogernas genusarbete i två förskolor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien går ut på att utveckla en förståelse över och kunskap kring hur pedagogerna bemöter barn, vad pedagogerna har för förhållningssätt, samt vad miljön kan ha för inverkan i de två förskolor som vi har gjort vår studie på utifrån ett genusperspektiv. För att ta reda på det bygger studien på öppna observationer och av semistrukturerade intervjuer med pedagoger. LÄS MER
5. Litteraciteten som mur eller möjlighet. Lärares erfarenheter av att arbeta medlitteracitetsprocessen hos Sfi-elever med kort utbildningsbakgrund.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka lärares upplevelser och erfarenheter kring vad som kan utgöra hinder och svårigheter i arbetet med litteracitetsprocessen på Sfi, och hur skolan kan arbeta kring dessa hinder. Genom en kvalitativ intervjustudie har sex Sfi-lärares erfarenheter av att arbeta med litteracitetsprocessen hos Sfi-elever med kort utbildningsbakgrund samlats in. LÄS MER