Sökning: "teorikapitel"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade ordet teorikapitel.

  1. 1. Ägarkoncentration och earnings management : En kvalitativ studie som undersöker sambandet mellan ägarkoncentration och earnings management i svernska börsnoterade bolag.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Maja Johansson; Helene Schramm; [2024]
    Nyckelord :Earnings management; ägarkoncentration; ägarstruktur; den modifierade Jones modellen; Agency theory;

    Sammanfattning : Titel: Ägarkoncentration och earnings management i svenska börsnoterade bolag.  Nivå: Kandidat Författare: Maja Johansson och Helene Schramm  Handledare: Jan Svanberg Datum: Januari 2024 Syfte: Att undersöka det potentiella sambandet mellan ägarkoncentration och earnings management bland företag noterade på den svenska börsen. LÄS MER

  2. 2. En studie om sociala medier i förmedlingen : Sociala medier som marknadsföringskanal och dess effekter för enskilda fastighetsmäklare

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Adrian Melengic; Sef Sabah Rashid; [2022]
    Nyckelord :Real estate agents; marketing; social media; work life-balance; Fastighetsmäklare; marknadsföring; sociala medier; work life-balance;

    Sammanfattning : Bakgrund Mäklare som fenomen, det vill säga en aktör som står mellan två parter och försöker hitta en lösning som gynnar båda, är en företeelse som funnits i alla tider. I digitaliseringens tidsålder har mäklare också tagit steget ut på nätet och så även till plattformar för sociala medier, såsom Facebook och Instagram. LÄS MER

  3. 3. Platsers och destinationers identitetsparadox : En fallstudie om Värmland, platsidentitet och plats- och destinationsmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Tanja Halvardsson; Fredrik Wannemo; [2022]
    Nyckelord :landscape; place identity; sense of place; marketing; Värmland; plats; destination; platsidentitet; plats- och destinationsmarknadsföring; Värmland;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats blev utifrån detta att studera vad värmlänningar anser är deras egna platsidentitet, och om det är denna platsidentitet som lyfts i platsmarknadsföringen. Detta syfte lade en grund för några frågeställningar som ämnades att besvaras genom vår process. LÄS MER

  4. 4. ”Ibland vill hjärtat mer än vad vi har utrymme för” : En studie om socialsekreterares förhållningssätt mellan förvaltningsetik, professionsetik och egenetik

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sofia Grape; Josefine Östman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Public ethos consists of economic and democratic values that need to take up as much space in the public sphere. The collective reforms of New Public Management (NPM) have led to a greater focus on the economic values in public administration. LÄS MER

  5. 5. Halmvägg som ett alternativ för Kulturborgen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)

    Författare :Hanna Ohlsson; Anastasia Polubotko; [2022]
    Nyckelord :climate impact; carbon sink; straw; straw bales; straw wall; design; I-joist; dimensioning; u-value; heat resistance; klimatpåverkan; kolsänka; halm; halmbalar; halmvägg; utformning; lättregel; lättbalk; dimensionering; u-värde; värmemotstånd;

    Sammanfattning : In this thesis an alternative exterior wall construction for a specific building isinvestigated. The focus has been on investigating the material straw as a possiblecomponent in the future project Kulturborgen in Skåne, Sweden. LÄS MER