Sökning: "teorin om planerat beteende TPB"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden teorin om planerat beteende TPB.
1. Scientists' perception on institutional data sharing support and pressure : Investigating ecologists’ data sharing behavior
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : Data from underlying research has become increasingly important to scientists and the public in recent decades. As a result, funders and journal publishers have become increasingly demanding that scientists share their data. Universities have also been encouraged to advance their data sharing support units as a result of this development. LÄS MER
2. Applying persuasive design to increase engagement in sustainability-related projects : A case study of a climate change adaptation project’s website
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : A website’s foundation should be its usability and its user engagement. Designers can go further and persuade users. The design practice of persuasive design revolves around affecting people indirectly by changing attitudes or behaviors through product features or service characteristics. LÄS MER
3. Intention och Inflytande: En kvantitativ studie om faktorer för effektiva, ekologiska annonser inom varumärkeskommunikation
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka faktorer utifrån teorin om planerat beteende som bäst förutspår konsumenters intention att handla symboliska ekologiska livsmedel, samt i vilken utsträckning inflytande kan påverka konsumenters attityder gentemot dessa produkter. Det är alltså relationen mellan intention att köpa ekologiska livsmedel och faktorerna attityd, social norm och upplevd beteendekontroll som studeras samt vilka inflytelserika faktorer som leder till positiva intentioner att köpa produkten i fråga som observeras i studien. LÄS MER
4. Bakom cancelkulturen: En kvantitativ studie om intentionen att delta i cancelkultur från ett kommunikativt perspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att undersöka vad som ligger bakom en individs intention att delta i den form av digital aktivism som kommit att kallas för cancelkultur. Vidare undersöks hur teorier om personlig varumärkeskommunikation kan bidra till att förklara denna intention. LÄS MER
5. Attityder, normer och hinder till traditionell och digital livdjursförmedling : hur påverkas användningen och hur inverkar användningen på kvalité, konkurrenskraft och främjandet av mervärden i nötköttsbranschen?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : I svensk nötköttsproduktion råder stor diversitet i avelsmaterial och produktionsformer. Diversitet gör att det finns en rad olika kvalitetsegenskaper och mervärden för livdjur i ett förmedlingsstadie. Majoriteten av förmedlingen sker genom de två största slakterierna i Sverige, HK Scan och KLS Ugglarps. LÄS MER