Sökning: "teorin om planerat beteende TPB"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden teorin om planerat beteende TPB.

  1. 1. Scientists' perception on institutional data sharing support and pressure : Investigating ecologists’ data sharing behavior

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Jenny Glashoff; [2023]
    Nyckelord :Data sharing; ecology; theory of planned behavior; semi-structured interviews; Datadelning; ekologi; teorin om planerat beteende; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Data from underlying research has become increasingly important to scientists and the public in recent decades. As a result, funders and journal publishers have become increasingly demanding that scientists share their data. Universities have also been encouraged to advance their data sharing support units as a result of this development. LÄS MER

  2. 2. Applying persuasive design to increase engagement in sustainability-related projects : A case study of a climate change adaptation project’s website

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Arian Zamanian; Huihong Yang; [2022]
    Nyckelord :Persuasive design; Sustainability; Theory of Planned Behavior; Fogg Behavior Model; User engagement; Persuasive design; Hållbarhet; Teorin för Planerat Beteende; Foggs Beteende Modell; Användarengagemang;

    Sammanfattning : A website’s foundation should be its usability and its user engagement. Designers can go further and persuade users. The design practice of persuasive design revolves around affecting people indirectly by changing attitudes or behaviors through product features or service characteristics. LÄS MER

  3. 3. Intention och Inflytande: En kvantitativ studie om faktorer för effektiva, ekologiska annonser inom varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Carl Hylén; Ellinor Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Theory of planned behavior; TpB; Cialdini s principles of influence; brand communication; symbolic branding; social media; advertising; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka faktorer utifrån teorin om planerat beteende som bäst förutspår konsumenters intention att handla symboliska ekologiska livsmedel, samt i vilken utsträckning inflytande kan påverka konsumenters attityder gentemot dessa produkter. Det är alltså relationen mellan intention att köpa ekologiska livsmedel och faktorerna attityd, social norm och upplevd beteendekontroll som studeras samt vilka inflytelserika faktorer som leder till positiva intentioner att köpa produkten i fråga som observeras i studien. LÄS MER

  4. 4. Bakom cancelkulturen: En kvantitativ studie om intentionen att delta i cancelkultur från ett kommunikativt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ida Karlsson; Emma Alquier; [2021]
    Nyckelord :cancelkultur; teorin om planerat beteende; TpB; personligt varumärke; sociala medier; digital aktivism; cancel culture; theory of planned behavior; personal branding; social media; digital activism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vad som ligger bakom en individs intention att delta i den form av digital aktivism som kommit att kallas för cancelkultur. Vidare undersöks hur teorier om personlig varumärkeskommunikation kan bidra till att förklara denna intention. LÄS MER

  5. 5. Attityder, normer och hinder till traditionell och digital livdjursförmedling : hur påverkas användningen och hur inverkar användningen på kvalité, konkurrenskraft och främjandet av mervärden i nötköttsbranschen?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Hedda Pålsson; Victor Jonsson; [2021]
    Nyckelord :attityder; normer; hinder; användning; livdjursförmedling; digital förmedling; digitala auktionsplattformar; Teorin om planerat beteende; TPB; kvalité; konkurrenskraft; mervärden; nötkött;

    Sammanfattning : I svensk nötköttsproduktion råder stor diversitet i avelsmaterial och produktionsformer. Diversitet gör att det finns en rad olika kvalitetsegenskaper och mervärden för livdjur i ett förmedlingsstadie. Majoriteten av förmedlingen sker genom de två största slakterierna i Sverige, HK Scan och KLS Ugglarps. LÄS MER