Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Mäta HRR från Li-jonbatterier med hjälp av OCC (oxygen consumption calometry) och andra metoder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Brandteknik

    Författare :Olof Skyllberg; [2023]
    Nyckelord :Litium-jon batteri; Termisk rusning; Oxygen consumption calorimetry OCC ; Sensible enthalpy rise approach SERA ; effektutveckling. Lithium-ion batteries; Thermal runaway; Heat release rate.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : One of the most important parameters to measure in the fire discipline is the heat release rate (HRR). Therefore it is very important that these measurements are accurate and as correct as possible. The most common method for measuring heat release rate of fires is the OCC method (oxygen consumption calorimetry). LÄS MER

  2. 2. Exploring Particulate Filtration during Thermal Runaway in Lithium-Ion Battery Packs

    Master-uppsats, KTH/Kemiteknik

    Författare :Amanda Halvarsson; [2023]
    Nyckelord :battery pack; particles; thermal runaway; filtration; batteripack; partiklar; termisk rusning; filtrering;

    Sammanfattning : Med övergången till elektrifiering inom transport uppstår nya utmaningar när det gäller batterisystem som placeras i elfordon. Det finns för närvarande en möjlighet att minska riskerna med toxiciteten hos partiklar som sprutas ut med de gaser som bildas under termisk rusning i litiumjonbattericeller som är placerade i batterisystem. LÄS MER

  3. 3. Hur förhåller sig svenska rederier till avsaknaden av ett regelverk för transport av elbilar som ro-ro last

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Philip Brehmer; Hjalmar Boestad; [2023]
    Nyckelord :Ro-ro Ro-pax Lithium-ion battery Thermal runway; Ro-ro Ro-pax Litiumjonbatteri Termisk rusning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att forska i hur olika rederier och besättningar förhåller sig till avsaknaden av regelverk gällande transport av fordon med litiumjonbatterier. Tidigare forskning visar att bränder i litiumjonbatterier skiljer sig från bränder i konventionella bilar då det finns risk för att termisk rusning initieras i cellerna vilket medför att återantändningsrisken är stor och branden svårsläckt med begränsade mängder vatten. LÄS MER

  4. 4. Fast deep discharging using a controllable load as pretreatment for EV battery recycling : A study on efficacy, speed, and safety

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Lucas Van Genechten; [2023]
    Nyckelord :Recycling; lithium-ion battery; deep discharging; external short-circuit; internal pressure; thermal stability; Electrochemical impedance spectroscopy; Återvinning; litiumjonbatteri; djupurladdning; extern kortslutning; internt tryck; termisk stabilitet; electrochemical impedance spectroscopy;

    Sammanfattning : In response to the present and projected growth of the EV industry, the development of a large-scale, reliable and efficient lithium-ion battery recycling sector is vital to ensure circularity of the embedded valuable metals and ensure overall sustainability of the technology. One of the main recycling procedures under development is based on hydrometallurgy. LÄS MER

  5. 5. Risker och konsekvenser med Li-jonbatteribränder i hemmiljö

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Brandteknik

    Författare :Ronja Bjerstedt; Cassandra Hansson Evertsson; [2022]
    Nyckelord :Hemmet; hemmiljö; HRR; jämförelsebrand; Li-jonbatteri; Li-jonbatteribrand; termisk rusning; toxiska gaser; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Li-ion batteries are rechargeable batteries with a high energy density. The demand for this kind of products has gradually been rising in Sweden, which has increased the proportion of Li-ion batteries available in people’s homes. LÄS MER