Sökning: "test förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden test förskoleklass.

  1. 1. Den tidiga läsinlärningen i årkurs F-3 : En kvalitativ studie om hur sex pedagoger arbetar med läsinlärning, kartläggning och åtgärder i den tidiga läsinlärningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Hallquist; [2023]
    Nyckelord :läsutveckling; kartläggning; särskilt stöd; extraanpassningar; bedömningsstöd; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : En av skolans viktigaste uppgifter är att se till att alla elever lär sig att läsa. För att se till att alla barn får möjlighet att komma igång med läsningen är det centralt för skolorna att identifiera vilka elever det är som tidigt visar tecken på en svag läsinlärning. LÄS MER

  2. 2. Varför vänta, när matematiksvårigheter kan förebyggas i förskoleklass?

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Lindskog; [2020]
    Nyckelord :intervention; intensive tuition; math difficulties; mathematics; number sense; preschool class;

    Sammanfattning : To have a basic number sense is important for mathematical understanding. Interventions in preschool class has shown significant positive effects on student’s mathematical development throughout elementary school. LÄS MER

  3. 3. Vad händer efter kartläggningen hitta språket? : Förskoleklasslärares syn på särskild bedömning och stödinsatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Helena Svedmark; Maria Törngren; [2020]
    Nyckelord :tidiga stödinsatser; samverkan mellan speciallärare och förskoleklasslärare; förskoleklass; fonologisk medvetenhet; språkförståelse; språkanvändning;

    Sammanfattning : In 2019, Sweden passed a new law to guarantee that children in need of special education are discovered early on and receive early interventions. The aim of this study is to deepen the knowledge of how teachers in preschool classes thinks about, and works with, step 2 and 3 in the guarantee for early interventions. LÄS MER

  4. 4. Skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Leander; Therese Kajsjö; Åsa Gabrielsson; [2020]
    Nyckelord :avkodning; bedömning; fonologisk medvetenhet; kartläggning; kompetens; strukturerad undervisning; The Simple View of Reading; tidig läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en fördjupad kunskap om skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning samt vikten av god och relevant kompetens i arbetet med främjande aktiviteter för elevers läsutveckling. Studien baseras på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer med 15 informanter från tre olika skolor från tre olika kommuner. LÄS MER

  5. 5. Ordförrådsintervention för flerspråkiga skolbarn i språklig sårbarhet : En kombination av ordskattsamling och interaktiv bokläsning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för sinnesorgan och kommunikation

    Författare :Rebecca Sällberg; Moa Höglund; [2020]
    Nyckelord :Bilingualism; speech language and communication needs; SLCN; lexicon; lexicon pirate; interactive book reading; children; school-age children; Flerspråkighet; språklig sårbarhet; ordförråd; lexikon; ordskattsamling; interaktiv bokläsning; barn; förskoleklass;

    Sammanfattning : Språklig sårbarhet uppstår i situationer där omgivningens krav och förväntningar inte överensstämmer med de språkliga förutsättningar som finns hos en individ. Flerspråkiga barn med bristande exponering på sina språk riskerar att hamna i språklig sårbarhet och saknar ofta basordförråd på svenska, vilket påverkar senare läs- och skrivinlärning. LÄS MER