Sökning: "test material of phonological awareness"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden test material of phonological awareness.

  1. 1. Läsinlärning med datorns hjälp : En studie om ASL (att skriva sig till läsning) och möjligheter till god skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anette Gunnarsson; Monica Brogård; [2016]
    Nyckelord :causal theories of reading and writing disabilities; learning theories; literacy learning methods; models of reading methods; phonics; whole language method; WTR writing to read ; orsaksteorier till läs- och skrivsvårigheter; inlärningsteorier; läsinlärnings-metoder; modeller för läsmetoder; ljudmetod; helordsmetod; ASL;

    Sammanfattning : Syftet med den kvantitativa undersökningen var att jämföra ASL (att skriva sig till läsning) i ett helordsperspektiv med den traditionella ljudmetoden gällande elevers tidiga läs- och skrivutveckling. Jämförelsen gjordes också för att se vilken läsinlärningsmetod som är mest gynnsam och om någon av dessa har bättre möjligheter att förebygga läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Fonologisk medvetenhet och läsförmågor hos barn i åk 1 och 3 : En jämförelse mellan de fonologiska deltesten ur ett standardiserat test (UMESOL och projektet Legilexis testmaterial

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Maja Sahlsten; Heli Degerman; [2016]
    Nyckelord :Legilexi; phonological awareness; different reading abilities; reading development; secondary school students;

    Sammanfattning : The present study is a small part of a project that is named Legilexi which includes a screening test where the purpose is to identify children who are at risk of having reading- and writing difficulties. The aim of the present study was primarily to investigate the relationship between phonological awareness and different reading abilities in children in year 1 and 3. LÄS MER

  3. 3. Olika vägar mot samma mål : En studie av elevers fonologiska medvetenhet i två klasser

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linda Wahllöf; [2015]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; fonem; språklig medvetenhet; metalingvistik; läromedel; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Abstract The overall aim of this study is to show how phonological awareness develops during the first school year and how this can be affected by different teaching materials and working methods. Two classes are compared in the study. One of the classes has digital teaching material and the other class has traditional teaching material. LÄS MER

  4. 4. Alarmerande eller förväntat? : En studie av hur ett screeningtest kan tolkas ur ett andraspråksperspektiv

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Lindamarie Brandt; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this paper is to investigate to what extent LS – a standard screening test for dyslexia –is also relevant for the purpose of finding second language students with dyslexia. Starting with an overview of recent studies in the field, I have analyzed texts from parts of the chosen material. LÄS MER

  5. 5. Does training with the PhonicStick improve phonological awareness? : A meta study including one new pilot study

    Magister-uppsats, Institutionen för neurovetenskap; Logopedi

    Författare :Tom Ek; [2011]
    Nyckelord :phonological awareness; communicative device; PhonicStick; test material of phonological awareness; meta study; fonologisk medvetenhet; kommunikationshjälpmedel; PhonicStick; testmaterial av språklig medvetenhet; metastudie;

    Sammanfattning : The PhonicStick is a joystick which has been developed as a communicative device to be used by people with severe physical disabilities. During the developmental phase the possibility of using this device in order to train the phonological awareness of 6 – 8 year old children was examined. LÄS MER