Sökning: "testeffekten"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet testeffekten.

  1. 1. Jag tycker verkligen att testbaseratlärande ger effekt… : En studie om testbaserat lärande: Lärares uppfattning och erfarenhet efter implementering av testbaserat lärande (årskurs 2-5) samt effekten av testbaserat lärande i matematik (årskurs 4-5), med ett delvis inflätat lärande som arbetssätt.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linda Svenmar; [2023]
    Nyckelord :Retrieval practice; highly effective method; encoding; consolidation; selection; testing effect; interleaved practice; Testbaserat lärande; högeffektiv inlärningsstrategi; inkodning inlärning; konsolidering lagring; framplockning; testeffekten; inflätat lärande;

    Sammanfattning : Resultat från TIMS (Trends in International Mathematics and Science Study, 2019) visar att svenska elever presterar under genomsnittet i matematik både i årskurs fyra och i årskurs åtta. År 2020 sammanfattade Skolinspektionen tre områden som är avgörande för bättre kvalitet i skolan och som sammanfaller väl med bland annat testbaserat lärande. LÄS MER

  2. 2. Testbaserat lärande : Effekter av arbetsminne och episodiskt minne

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Morgan Lantz; [2019]
    Nyckelord :Test based learning; Testing effect; individual differences; cognition; working memory capacity; episodic memory; Testbaserat lärande; testeffekten; individuella skillnader; kognition; episodiskt minne; arbetsminneskapacitet;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har intresset för test baserat lärande ökat och det förekommer evidensatt detta fenomen fungerar inom flera områden som bland annat test format, personligaegenskaper samt återkoppling från ett test. En aspekt som det däremot finns få studier av ärtestbaserat lärande i relation till individuella skillnader i kognition. LÄS MER

  3. 3. Test-Enhanced Learning, Working Memory, and Difficulty of Material

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Dennis Nordstrand; [2018]
    Nyckelord :working memory; working memory capacity; test-enhanced learning; testing effect; practice testing; retrieval practice; retrieval effort; desirable difficulty; n-back; complex span; simple span; arbetsminne; arbetsminneskapacitet; testeffekten; testbaserat lärande; svårighetsgrad;

    Sammanfattning : It is well established that repeated testing is more beneficial for durable learning than repeated studying of the same material, a phenomenon known as the testing effect. This study sought to investigate the role of working memory capacity (WMC) in relation to the learning process and the difficulty of the material to be learned when using a test-enhanced learning method. LÄS MER

  4. 4. Testeffekten och dess relation till arbetsminne, ‘need for cognition’ och grit

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Filip Andersson; Niklas Karlsson; [2018]
    Nyckelord :testeffekten; inlärning; testbaserad inlärning; arbetsminneskapacitet; need for cognition; grit;

    Sammanfattning : Forskning i kognitiv psykologi har påvisat att testbaserad inlärning genererar bättre hågkomst jämfört med att läsa om ett inlärningsmaterial. Detta fenomen kallas för testeffekten. LÄS MER

  5. 5. Lärare om Testbaserat lärande : En intervjustudie om lärares inställning till test som verktyg för att stärka lärandet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Urban Wirebring; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Testbaserad inlärning är en pedagogisk metod som bygger på användningen av test och prov som verktyg för att stärka inlärningen istället för som underlag för bedömning. En enig forskarkår i kognitionsvetenskap och psykologi har med robusta och tydliga resultat visat hur upprepad testning kan användas för att stimulera och stärka inlärning. LÄS MER