Sökning: "text analys engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden text analys engelska.

  1. 1. Nested Noun Phrase Detection in English Text with BERT

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Shweta Misra; [2023]
    Nyckelord :Phrase detection; nested noun phrase identification; phrase structure identification; sentence parsing; transformer models; machine learning; natural language processing; Frasdetektering; kapslad substantivfrasidentifiering; frasstrukturidentifiering; meningsanalys; transformers-modeller; maskininlärning; naturlig språkbehandling;

    Sammanfattning : In this project, we address the task of nested noun phrase identification in English sentences, where a phrase is defined as a group of words functioning as one unit in a sentence. Prior research has extensively explored the identification of various phrases for language understanding and text generation tasks. LÄS MER

  2. 2. Speech Classification using Acoustic embedding and Large Language Models Applied on Alzheimer’s Disease Prediction Task

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maryam Kheirkhahzadeh; [2023]
    Nyckelord :Speech classification; Alzheimer’s disease detection; GPT-3; BERT; Text embedding; Dementia; wav2vec2.0; Klassificering av tal; detektion av Alzheimer’s sjukdom; GPT-3; BERT; textinbäddning; demens; wav2vec2.0;

    Sammanfattning : Alzheimer’s sjukdom är en neurodegenerativ sjukdom som leder till demens. Den kan börja tyst i de tidiga stadierna och fortsätta under åren till en allvarlig och obotlig fas. Språkstörningar uppstår ofta som ett av de tidiga symptomen och kan till slut leda till fullständig mutism i de avancerade stadierna av sjukdomen. LÄS MER

  3. 3. Formative Feedback in EFL Writing : An Analysis of Students' Utilization of Feedback During the Writing Process

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Murtadha Al-kefagy; Cristina Nagy; [2022]
    Nyckelord :EFL; Formative Feedback; Positive Feedback; Corrective Feedback; Direct Feedback; Indirect Feedback; Micro Level Feedback; Macro Level Feedback; Writing Process; Revision Process.;

    Sammanfattning : The study aims to examine (1) the extent to which EFL learners in upper secondary school use feedback comments from teachers and peers to revise their texts and how the usage patterns vary by type of feedback approach, (2) how the students use feedback to revise their texts and how the usage patterns vary by type of feedback approach, and (3) What positive or negative effects the type of feedback approach has on students’ revisions. Moreover, the study aims to investigate the extent the type of feedback approach affects students’ usage patterns in their revisions. LÄS MER

  4. 4. Punctuation in Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Madsen; [2022]
    Nyckelord :Punctuation; Skiljetecken;

    Sammanfattning : Punctuation enhances the understanding and correct reading of written text by the use of spacing and conventional signs. When learning a language, the usage of correct punctuation is vital. This is especially important when learning a second language since punctuation rules vary between languages. LÄS MER

  5. 5. Får jag visa vad jag kan? : En multimodal textanalys av läromedel i årskurs 3 inom ämnet engelska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Izabella Ewertson; Tove Wegar; [2021]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; socialsemiotiskt perspektiv; lärande; multimodalitet; engelska; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka i vilken utsträckning det finns möjlighet till  interaktion mellan undervisningens deltagare i de undersökta läromedlen samt att undersöka relationen mellan verbal text och bild i de utvalda läromedlen. Studien är en multimodal textanalys med inslag av både kvantitativa och kvalitativa mått där fem läromedel i engelskämnet för årskurs tre har undersökts. LÄS MER