Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 129 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. När patienter behöver läsa mellan raderna – en analys av mallar för kallelser i sjukvården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Elin Andersson; [2023-07-31]
    Nyckelord :hälsokommunikation; kallelsebrev; patientkommunikation; klarspråk; genreanalys; systemisk-funktionell lingvistik; multimodal analys;

    Sammanfattning : I det här specialarbetet undersöks hur de kommunikativa syftena för kallelsebrev inom specialistvården vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg realiseras textuellt, innehållsmässigt och multimodalt i kallelsebreven och dess bilagor. Syftet är att med hjälp av textanalytiska metoder synliggöra hur det som patienterna måste begripa framgår i breven, och hur enkelt det är att som patient göra rätt i den komplexa proceduren som dessa kallelsebrev initierar: att inför ett läkarbesök också boka tid för provtagning, lämna prover och – för vissa patientgrupper – förbereda sig inför provtagningen genom att fasta eller förbereda prover hemma. LÄS MER

  2. 2. Vad sägs vid utvecklingssamtalet? : Ett utvecklingsarbete med fokus på förskolans samtalsunderlag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Waldén; [2023]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; samtalsunderlag; utvecklingsarbete; diskursanalys; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Utvecklingssamtal mellan pedagog och vårdnadshavare är främst förskollärarens ansvar att förbereda och genomföra. Trots den frihet som läroplanen ger kring hur samtalen görs är min upplevelse att utvecklingssamtal är ett relativt osynligt utvecklingsområde i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Contextual short-term memory for LLM-based chatbot

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mikael Lauri Aleksi Törnwall; [2023]
    Nyckelord :Chatbot; Artificial Intelligence; Machine Learning; Language Model; Large Language Model; GPT-3; Natural Language Processing; Text Summarization; Dialogue Summarization; Prompt Design; Prompt Programming; Chatbot; Artificiell Intelligens; Maskininlärning; Språkmodell; Stor Språkmodell; GPT-3; Naturlig Ppråkbehandling; Textsammanfattning; Sammanfattning av Dialog; Design för Inmatningsprompt; Inmatningsprompt Programmering;

    Sammanfattning : The evolution of Language Models (LMs) has enabled building chatbot systems that are capable of human-like dialogues without the need for fine-tuning the chatbot for a specific task. LMs are stateless, which means that a LM-based chatbot does not have a recollection of the past conversation unless it is explicitly included in the input prompt. LÄS MER

  4. 4. Dilemmadiskurser för dialog : En kvalitativ studie om hur lärare pratar om behov och åtgärder i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jonas Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; yrkesspråk; diskurs; behov; åtgärder; samarbete; livsvärld; systemvärld; dilemman.;

    Sammanfattning : Nationella granskningar har visat att svenska elever riskerar att inte få det stöd de behöver i skolan, vilket delvis tillskrivs att lärarnas beskrivningar av elevers svårigheter och behov är undermåliga med felaktiga åtgärder som följd. Vidare visar granskningar att det finns brister i det viktiga samarbetet mellan lärare och elevhälsa, vilket också bidrar till att elever inte får rätt stöd. LÄS MER

  5. 5. "Ni säger bara 'ja!' Säg något mer!" : En praktiknära studie om textsamtal i geografiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Joakim Johansson; Dan Klarström; [2023]
    Nyckelord :Participation; scaffolds; text discussion; actively involvement; dialogue; sociocultural perspective; conversation analysis; scaffolding; Textsamtal; stödstrukturer; deltagande; delaktighet; dialog; sociokulturellt perspektiv; samtalsanalys; stöttning;

    Sammanfattning : “You just say ‘yes!’ Say something more!” A study of pupils participation, active involvement, motivation and development through student discussion of factual texts about the concepts of climate and sustainable development.  The purpose of this study is to investigate whether student-led text conversations about concepts in the subject of geography, with the help of support structures, can be designed in a way that promotes discussion between pupils. LÄS MER