Sökning: "text och kontext beskrivning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden text och kontext beskrivning.

  1. 1. Att utveckla läsförståelsen genom samtal om texter : En intervjustudie om fyra lärares beskrivning av hur samtal om texter bidrar till läsförståelseutveckling i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :My Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension development; text talks; reading comprehension; reading ability; reading education; Läsförståelseutveckling; samtal om texter; läsförståelse; läsförmåga; läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att elevers läsförståelse kan utvecklas med hjälp av samtal om texter inom svenskämnet. Syftet uppfylls genom att följande frågeställningar besvaras: Hur använder sig lärare av samtal om texter i läsförståelseundervisningen? Hur beskriver lärare att samtal om texter kan påverka elevers läsförståelse? Intervjustudien har sin teoretiska utgångspunkt i den sociokulturella teorin om hur lärande sker i en social kontext samt i Vygotskijs teori om den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  2. 2. Vikten ligger i det som lämnas osagt : En kritisk diskursanalys av entymem i partiledardebatten i SVT:s Agenda

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofia Petterson; Amanda Skoog; [2022]
    Nyckelord :Entymem; retorik; svensk politik; politisk kommunikation; debatt; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : The study aims to increase the understanding of how the rhetorical device enthymeme is used in a Swedish party leader debate on the show Agenda on SVT. The study also chooses a more complex and problematized description of enthymemes where they are seen as more than rhetorical syllogisms, and which suggests they can act as methods for analyzing discursive practices. LÄS MER

  3. 3. "Livet är inte lätt men man lär sig att kämpa" : En kvalitativ utredning om unga klienters identitetsskapande på särskilda ungdomshem

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Linda Hansen; [2021]
    Nyckelord :youth; young clients; special residential homes; therapeutic communities; identity construction; self-reflexivity; ungdomar; unga klienter; särskilda ungdomshem; behandlingshem; identitetsskapande; självreflexivitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna utredning var att undersöka hur unga klienter skapar och utvecklar sin identitet som intagna på SiS särskilda ungdomshem. Ingen datainsamling har skett i samband med utredningen. Istället har utredningen utgått från ett publicerat material; tre upplagor av bokserien SiS unga berättar. LÄS MER

  4. 4. Nu blev John så där tokig igen! : en essä om ett utagerande barn på ett familjedaghem

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Marjatta Säflund; [2019]
    Nyckelord :childminders; family day care; acting-out children; empathy; field studies; participating observation; dagbarnvårdare; familjedaghem; utagerande barn; empati; fältstudier; deltagande observation;

    Sammanfattning : This scientific essay starts with a description of a dilemma that I as a childminder find hard to handle. The story is reproducing an incident where this day care child -John- is getting an outburst that is affecting many persons in the group activity local for childminders. LÄS MER

  5. 5. Stay where you are : ett arbete om Rum, RUM och en centripetal möbel

    Master-uppsats, Inredningsarkitektur & Möbeldesign

    Författare :Jonas Wallinder; [2011]
    Nyckelord :rum; rummet; rumsbegrepp; möbler; kontext; centripetalkraft; möbelformgivning; brukande;

    Sammanfattning : Föreliggande rapport har två huvudsakliga delar. I den första beskrivs och diskuteras olika definitioner av begreppet Rum. LÄS MER