Sökning: "text- och bildförhållande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden text- och bildförhållande.

  1. 1. Bilden och textens inneboende pedagogik -Hur text- och bildförhållandet synliggör motiv och tema i en bilderbok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Helgesson; [2020]
    Nyckelord :Pettson och Findus; Sven Nordqvist; Text- och bildanalys; Text- och bildförhållande; motiv; tema; bilderbok;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar text- och bildförhållandet i När Findus var liten och försvann (2001). Syftet är att tolka och analysera hur bild och text tillsammans bidrar till att få syn på den valda bokens motiv och tema. Ett delsyfte är att undersöka bokens didaktiska potential. LÄS MER

  2. 2. Pettson och Findus: text och bilders funktion : -En komparation av text- och bildförhållandet i tre av Sven Nordqvists böcker om Pettson och Findus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Magdalena Peter; [2019]
    Nyckelord :Pettson och Findus; Sven Nordqvist; text- och bildanalys; sylleps; text- och bildförhållande;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar text och bilders funktion i några av Sven Nordqvists böcker om Pettson och Findus (1986, 1996, 2012). Syftet är att undersöka hur texterna och bilderna i dessa bilderböcker samspelar med varandra samt vilka funktioner text och bild får. LÄS MER

  3. 3. Det tecknade jaget : gymnasieelvers tolkningar, upplevelser och diskussioner av grafiska självbiografier ur ett normkritiskt perspektiv

    Master-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Elin Andersson; Maike Larsson; [2019]
    Nyckelord :grafiska självbiografier; normer; berättarstrategier; litteraturundervisning; svenska språket; gymnasieskolan; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftade till att undersöka hur de två grafiska självbiografierna Festens charmigaste tjej (2018) och Var ska jag lägga mitt huvud? (2015) upplevs och tolkas av gymnasieelever samt vilka normer som upptäcktes och hur de reagerade på dem. Vi samlade in vårt material genom aktionsforskning som innebar tre undervisningspass och tre gruppintervjuer. LÄS MER