Sökning: "textanalys av åtgärdsprogram"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden textanalys av åtgärdsprogram.

  1. 1. Implementering av vattenmiljömål på lokal nivå : En fallstudie av vattenförvaltningen i Ljungby kommun

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Klas Fredrik Andersen Wigren; [2021]
    Nyckelord :Förändringsarbete; förändringsprocesser; implementering; vattenförvaltning; Agenda 2030; EU:s vattendirektiv; Sveriges miljömål;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om implementering av vattenmiljömål på lokal nivå där vattenförvaltningen i Ljungby kommun är föremål för en fallstudie. Implementeringen av Agenda 2030, EU:s vattendirektiv och Sveriges miljömål studeras i en kvalitativ textanalys med hjälp av teorier om implementering och förändringsprocesser samt tidigare forskning. LÄS MER

  2. 2. Hur ska vi göra nu då? - En studie om åtgärdsprogram för elever med grav språkstörning i specialskolan.

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Eklund; [2020]
    Nyckelord :Individualized Education Program; Language Impairment; Relation between needs and interventions; Special School; Systems Theory; Grav språkstörning; Relation behov-åtgärd; Specialskola; Systemteori; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Eklund, Louise (2020). Hur ska vi göra nu då? - En studie om åtgärdsprogram för elever med grav språkstörning i specialskolan. Speciallärarprogrammet grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Särskilt stöd eller extra anpassningar? : En fallstudie av åtgärdsprogram på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mats Bergqvist; [2019]
    Nyckelord :Åtgärdsprogram; extra anpassningar; särskilt stöd; gymnasiet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Specialpedagogisk forskning om åtgärdsprogram i svensk skola har ofta fokuserat på situationen i grundskolan. I denna studie ligger istället fokus på åtgärdsprogram på gymnasiet. Syftet med studien är att studera hur gymnasieskolor beskriver elevers behov av särskilt stöd samt de åtgärder som förekommer i åtgärdsprogram. LÄS MER

  4. 4. Åtgärdsprogram i matematik och hur vi arbetar med dem i praktiken : En text- och intervjustudie i grundskolans tidigare år

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Caroline Zettergren; [2019]
    Nyckelord :Supportive educational measures; mathematics; mathematic difficulties; relational; categorical; survey; Åtgärdsprogram; matematik; matematiksvårigheter; relationellt; kategoriskt; kartläggning; åtgärder.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa och problematisera framställningarna i och problematisera framställningarna i åtgärdsprogram inom matematik samt att få insikt i pedagogernas bild av hur de arbetar med åtgärdsprogrammen i verkligheten och vilken syn de har på åtgärdsprogram. Vidare syftade studien till att ta fram riktlinjer för skrivandet av åtgärdsprogram för att det ska bli ett levande dokument som blir ett stöd för eleverna och pedagogerna. LÄS MER

  5. 5. Lika Olika : En textanalys av hur behov och insats beskrivs i åtgärdsprogram för elever placerade i särskild undervisningsgrupp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Evelina Karvonen; [2019]
    Nyckelord :Elever med särskilda behov; inkludering; autism; behov; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Elever som utmanar i skolmiljö är en fråga som debatteras i Sverige idag. Var ska de ha sin skolgång, hur ska de bemötas och om de behöver personal med särskild kompetens funderas kring i sociala medier. Det finns motsatsförhållande i tanken om inkludering och särskild undervisningsgrupp. LÄS MER