Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att utveckla handling i krönikor : En analys av texter skrivna av elever som läser svenska eller svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alicia Huovila; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; svenska; genre; systemisk-funktionell grammatik; SFG; grammatisk utvidgning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur elever som antingen läser svenska eller svenska som andraspråk utvecklar handling i krönikor och vilka eventuella skillnader som finns mellan elevgrupperna. Genom en systemisk-funktionell textanalys analyserades: vilka typer av grammatisk utvidgning som förekommer, förekomsten av de olika typerna och hur dessa utvidgningar utvecklar handlingen i krönikorna som eleverna skrivit. LÄS MER

  2. 2. Från lättläst till lättläst : En komparativ textanalys av Hjalmar Söderbergs Pälsen och dess (ännu mer) lättlästa version.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Clara Wadsten; [2023]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; texttriangeln; läsbarhet; lättläst litteratur; lix; ovix
;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka hur novellen Pälsen (Söderberg, 1898) och dess bearbetade, lättlästa, version (Söderberg, 2022) språkligt skiljer sig åt. Detta eftersom originalnovellen redan, utifrån flera aspekter, går att beskriva som lättläst. LÄS MER

  3. 3. Som alla andra, men annorlunda : En kritisk jämförelse av den språkliga konstruktionen av personer med funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Andreas Fagerberg; [2023]
    Nyckelord :LSS; funktionsnedsättning; kritisk diskursanalys; textanalys; systemisk-funktionell grammatik; språkhandlingar; agentivitet;

    Sammanfattning : Studien är en diskursanalys med kritisk ansats som ämnar synliggöra hur samhällsgruppen personer med funktionsnedsättning konstrueras språkligt samt hur rättigheter genom lagen om stöd och service förhandlas i två texter. Genom att jämföra privata och kommunala aktörer kan språkliga skillnader mellan texter härledas till en vinstdrivande bakomliggande orsak. LÄS MER

  4. 4. Vi och de i språkhistorien : En interpersonell textanalys av bruket av pronomen i läromedel i svenska för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Elin Lundgren; [2023]
    Nyckelord :interkulturalitet; interkulturell pedagogik; systemisk-funktionell grammatik;

    Sammanfattning : In this essay the use of pronouns in educational textbooks teaching Swedish languagehistory, intended for compulsory school (grade 7–9) is examined, the purpose beingto investigate the aspect of interculturality in the texts. The questions asked are:What interpersonal meaning is mediated in the texts, and in what way is thismeaning compatible with an intercultural approach? To answer these questions ananalysis of the use of personal pronouns is carried out, aimed at the interpersonalmetafunction within the framework of Systemic Functional Grammar. LÄS MER

  5. 5. Ämnesspråkens funktionella grammatik : En läromedelsanalys i ämnena NO och SO för årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Andersson; Wilma Persson; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; systemisk-funktionell grammatik; NO-läromedel; SO-läromedel; ämnesspråk; skolspråk;

    Sammanfattning : Sofia Andersson och Wilma Persson: Ämnesspråkens funktionella grammatik. En läromedelsanalys i ämnena NO och SO för årskurs 6 (2023). Svenska, självständigt arbete i svenska, grundnivå 15 högskolepoäng, inriktning 4–6, hösttermin 2023. Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. LÄS MER