Sökning: "textanalys kurslitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden textanalys kurslitteratur.

  1. 1. BARNS DELAKTIGHET OCH INFLYTANDE I FÖRSKOLAN: : Analys av kurslitteratur inom en förskollärarutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sara Lundin; Marielle Olsson; [2021]
    Nyckelord :Child participation; Child perspective Children’s perspektive; Influence; Qualitative text analysis; Teachers’ perspectives on the child Child view; Barns delaktighet; Barnperspektiv Barns perspektiv; Barnsyn; Inflytande; Kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie utgörs av en kvalitativ textanalys av utvald kurslitteratur inom en förskollärarutbildning. Analysen har tagit stöd i Biestas teori om demokratiska dimensioner inom utbildning (Biesta, 2011a). LÄS MER

  2. 2. Ett integrerat respektive segregerat förhållningssätt i skolan : En jämförande textanalys av kurslitteratur i specialpedagogik för grundskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Ejner; Elin Norén; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; kurslitteratur och elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap och större förståelse för hur ett integrerat och segregerat förhållningssätt belyses i kurslitteratur i specialpedagogik för grundlärarutbildningen f-6 utifrån en jämförande studie. Metoden utgörs av en textanalys där fyra böcker i specialpedagogik för lärare i en mellanstor stad i Sverige analyseras och jämförs. LÄS MER

  3. 3. De mångfacetterade begreppen: lek, lärande och utveckling : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellinor Ejserholm; [2020]
    Nyckelord :lek; lärande; ämnesdidaktik; utveckling; pedagoger; förhållningssätt; styrdokument;

    Sammanfattning : Detta är en litteraturstudie som belyser relationen mellan begreppen lek, lärande och utveckling. Begreppen lek, lärande och utveckling är komplexa både i sig själva och i relationen till varandra. LÄS MER

  4. 4. Genus och IT : En studie av genuspartiskhet i systemvetenskaplig kurslitteratur

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Hanna Rutqvist; Per Wirén; [2015]
    Nyckelord :genus; informationssystem; informationsteknologi; IT; textanalys; kurslitteratur; design science; genuspartiskhet; genusneutralitet; metod;

    Sammanfattning : Denna studie kartlägger systemvetenskaplig kurslitteratur som används på svenska universitet.Utifrån denna kartläggning har en ordsökning med syfte att ge en indikation på genuspartiskhet itext sedan utförts. LÄS MER

  5. 5. Inkludering av elever med neuropsykiatriska diagnoser i ämnet idrott och hälsa : En textanalys av kurslitteraturen för två ämneslärarprogram med inriktning mot idrott och hälsa i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Hjelm; [2015]
    Nyckelord :funktionsnedsättningar; idrott och hälsa; inkludering; innehållsanalys; neuropsykiatriska diagnoser; lärarutbildning;

    Sammanfattning : Ett av skolans mål är att forma en undervisning som är likvärdig för alla. Alla elever ska oavsett förutsättningar och behov kunna närvara och delta i undervisningen. Detta mål ter sig på ett skolpolitiskt teoretiskt plan som oproblematiskt. I praktiken förhåller det sig däremot annorlunda. LÄS MER