Sökning: "textanalys metod kritik"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden textanalys metod kritik.

  1. 1. #METOO - En studie om Metoos gestaltning i svenska medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jonna Eklund; [2018-09-12]
    Nyckelord :#Metoo; framing; frame; gestaltning; feministiska rörelser; hashtag aktivism; ;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att analysera mediernas gestaltning av rörelsen Metoo samt de problem Metoo haft för avsikt att uppmärksamma. Teori: Gestaltningsteorin (framing theory) Metod: Kvalitativ textanalys Material: 75 artiklar från Aftonbladet, Dagens Nyheter och Expressen. LÄS MER

  2. 2. Planering i allmänhetens intresse? : En studie om synen på allmänintresset i den fysiska planeringen.

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Linnéa Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Allmänintresset; allmänintresse; allmänna intressen; kollektiva goda; demokrati; inflytande; planeringsideal; detaljplan; kv. Seminariet; Uppsala; ideologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras idén om allmänintresset i den fysiska planeringen. Allmänintresset har setts vara det som legitimerar offentlig planering, som en norm för praktiserande planerare, eller ett sätt att utvärdera planer. Det är även något som förordas i plan- och bygglagstiftningen (PBL). LÄS MER

  3. 3. "Skimmer över AIL" - en textanalys om arbetsintegrerat lärande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva Löfvendahl; [2014-04-22]
    Nyckelord :Arbete; Lärande i relation till arbetsintegrerat lärande; Diskurs; Makt och kunskapsintresse; Socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syfte: Högskolan Väst har sedan 2002 regeringens uppdrag att utveckla AIL/arbetsintegrerat lärande i högre utbildning. Högskolan ska vara ledande nationellt men också en nyckelaktör internationellt. Syfte för studien var att undersöka vad AIL är och hur AIL praktiseras enligt texter om AIL på högskolans hemsida. LÄS MER

  4. 4. La invisibilidad como recurso literario antropológico de crítica poscolonial en La Ciudad de la Bestias

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Maria Wikström; [2014]
    Nyckelord :Litterärt grepp; Antropologi och Postkolonialism Postkolonial kritik; Recurso literario; Antropología y Poscolonialismo Crítica Poscolonial;

    Sammanfattning : El objetivo de este estudio consiste en mostrar la hipótesis de que Allende utiliza la invisibilidad como recurso literario antropológico de crítica poscolonial en los encuentros entre la gente de la Neblina y los expedicionarios Occidentales en La Ciudad de Las Bestias. Para lograr el objetivo el estudio se desarrolla con el análisis de texto como método; basándose primeramente en las teorías antropológicas de Turner y en segundo lugar en la teoría poscolonial para averiguar cómo la obra de Allende toma parte en la construcción de la cultura – con el fin de mostrar otras perspectivas y formas de pensar en contraste con los estereotipos coloniales. LÄS MER

  5. 5. Utbildningsinspektion - en språngbräda för arbetet med att uppfylla de nationella målsättningarna?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Stina Johansson; [2013-04-18]
    Nyckelord :systematiskt kvalitetsarbete; kunskapsresultat; uppföljning; utvärdering; måluppfyllelse; textanalys; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att studera hur synligt det är i kommunens offentliga dokument att det systematiska kvalitetsarbetet i kommunen kopplas till elevernas kunskapsresultat. Frågeställningarna har varit: • Hur ser huvudmannen på kvalitetsarbetet och vilka effekter önskar huvudmannen av kvalitetsarbetet? • Nämns det i de granskade dokumenten att det systematiska kvalitetsarbetet varit ett prioriterat utvecklingsområde för huvudmannen? • Kopplar huvudmannen kvalitetsarbetet till forskning? • Hur långt har huvudmannen kommit i arbetet med att genomföra en systematisk uppföljning och utvärdering av kunskapsresultat? Teori: Arbetet utgår huvudsakligen från ett sociokulturellt perspektiv på lärande med betydelsen att människor lär sig hela tiden i alla sociala sammanhang. LÄS MER