Sökning: "textanalys schema"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden textanalys schema.

  1. 1. En musik- och textanalys av dramatiska nycklar i operan Im Treibhaus  : Intermodala relationer i en multimodal gestaltning 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sofia Sjödén; [2023]
    Nyckelord :Im Treibhaus; opera; Mathilde Wesendonck; Richard Wagner; dramatic keys; multimodal narrativ; musical narrativ functions; intermodal relations; guided listening experiance; listening strategies; structured listening; parallel listening; music analysis; text analysis; collaboration; word and tone conflict; communication; meaning creation; Staffan Storm; Ebba Witt-Brattström; Martyna Kaiser; Im Treibhaus; opera; Mathilde Wesendonck; Richard Wagner; dramatiska nycklar; multimodalt berättande; musikaliska berättarfunktioner; intermodala relationer; guidad lyssnaruppplevelse; lyssnarstrategi; strukturerat lyssnande; parallellt lyssnande; musikanalys; textanalys; samverkan; ord- och tonkonflikt; kommunikation; meningsskapande; Staffan Storm; Ebba Witt-Brattström; Martyna Kaiser;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka musiken och textens relation i operan Im Treibhaus från 2021 och titta på hur de samverkar och kommunicerar med varandra och utifrån det titta på vad det skapar för relation mellan de och hur det påverkar dramat. Genom operans historia har en ord- och tonkonflikt genererat flitigt om vilken av musiken eller texten som borde anses som mest rättmättigbärare av dramat, musiken eller texten? Majoriteten av åsikterna har av anpassliga åsiktsbärare för ämnet delat in musik respektive text i två läger där de ställs mot varandra. LÄS MER

  2. 2. En Bunker av Böcker : En sammanställning av bibliotekens totalförsvarsdiskurs

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ronny Nåvall; [2023]
    Nyckelord :Totalförsvaret; diskurs; bibliotekarieprofessionens värdegrunder; normer; textanalys; krig; kris;

    Sammanfattning : Påverkningskampanjer, falska nyheter, coronapandemin och kriget iUkraina, mycket har hänt för att sätta alltmer eld i en diskurs kring en biblioteksroll iTotalförsvaret som pågått sedan 2018 då det nationella biblioteksstrategiutkastet lanserades(Fichtelius, Persson & Enarson, 2018, 7–13). Detta arbete syftar sig att sammanställa denrådande diskursen kring det svenska biblioteksväsendet och dess roll i Totalförsvaret, för attsedan utföra en kvalitativ textanalys för att utforska hur bibliotekarieprofessionensvärdegrunder har påverkat diskursen. LÄS MER

  3. 3. Barnböcker ur ett genusperspektiv : En text och bildanalys av de böcker som högläses för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Ekelund; Alexsandra Blegel; Emelia Jangstål Bäckman; [2022]
    Nyckelord :genus; böcker; skönlitteratur; högläsning; könsrepresentation; könsmönster; barnböcker;

    Sammanfattning : This study was conducted with the aim to make gender representation visible in books that are being read-aloud to pupils in the grades 0-3. The study was based on two questions: “What does the representation of gender look like in the books that are being read aloud to the pupils?” and “What does the figuration of the books' characters look like from a gender perspective?”. LÄS MER

  4. 4. Är Katitzi en man? : En textanalays av könsroller i skönlitteratur för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Myhrberg; Alexandra Säf; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsöverskridande identitet; skönlitteratur; årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Barn läser mindre på fritiden och somliga möter enbart skönlitteratur i skolan. Den nya läroplanen lägger stor vikt vid genus och könstillhörighet och ställer därmed krav på att läraren integrerar föreställningar om vad som kan ses som manligt, kvinnligt och olika könsidentiteter i sin undervisning. LÄS MER

  5. 5. ”Hon var förstås klädd i slitna jeans och hårdrockströja” : En kvalitativ textanalys om framställandet av kön och genus i läseboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Reem Saba; Josefin Tidlund; [2022]
    Nyckelord :kön; genus; genussystem; stereotypa attribut; textanalys; läseböcker;

    Sammanfattning : Framställandet av kön och genus i läseboken utvecklas kontinuerligt och konstruerar normer. Detta är av intresse då läseboken är en central del av undervisningen som elever möter tidigt under sin skolgång. Barnlitteraturen som studerats, har förekommit under den egna verksamhetsförlagda utbildningen, under vårterminen 2021. LÄS MER