Sökning: "textanalys skola"

Visar resultat 1 - 5 av 143 uppsatser innehållade orden textanalys skola.

  1. 1. ELEVHÄLSANS BESKRIVNING AV HÄLSOFRÄMJANDE OCH FÖREBYGGANDE ARBETE : EN TEXTANALYS AV ELEVHÄLSOPLANER

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anders Ahlén; [2023]
    Nyckelord :riktlinjer; skollagen; psykisk ohälsa; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa bland unga har ökat under en längre tid och skolan beskrivs vara en av orsakerna till denna ökning. Skollagen säger att varje skola ska ha en elevhälsa och att elevhälsan främst ska vara förebyggande och hälsofrämjande. Samtidigt har elevhälsan en tradition av att främst arbeta med individuella åtgärder. LÄS MER

  2. 2. Hur prioriteras elever? : En fallstudie av en antagningsgrupps urval till kommunal resursskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Karin Bornefalk Björklund; [2023]
    Nyckelord :inkludering; praktikstil; specialpedagogik; urvalsfaktorer;

    Sammanfattning : En elev i behov av särskilt stöd kan få det tillgodosett vid en resursskola, där en placering innebär ett särskiljande ingrepp från elevens nuvarande sociala sammanhang. Vårdnadshavare ansöker om plats och vid platsbrist görs urval, i vilket elev med störst behov av det stöd resursskolan erbjuder, prioriteras. LÄS MER

  3. 3. Samverkan mellan vårdnadshavare och skola vid problematisk skolfrånvaro : en kvalitativ textanalys med fokus på framgångsfaktorer och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Susanne Berneklint; Kristina Strand; [2023]
    Nyckelord :samverkan; skolfrånvaro; föräldrar vårdnadshavare; skola;

    Sammanfattning : Både i svensk skollag och i svenska läroplaner saknas tydlighet kring vad som är framgångsfaktorer när vårdnadshavare och skola samverkar vid problematisk skolfrånvaro. Nationell och internationell forskning visar att det till stor del saknas ett föräldraperspektiv utifrån vad som är gynnande i samarbetet med skolan. LÄS MER

  4. 4. Hur representeras etnisk mångfald och kultur i läroböcker? : En kritisk diskursanalys av fem läroböcker i ämnet svenska och svenska som andraspråk med fokus på representation och etnisk mångfald

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariam Hamid; [2023]
    Nyckelord :läroböcker; diskursanalys; representation; identitet; etnicitet; etnisk mångfald;

    Sammanfattning : Föreliggande masteruppsats i didaktik är en studie av representation i fem läroböcker i ämnet svenska och svenska som andraspråk för lågstadieelever. Syftet är att undersöka representation och framställning av etnisk mångfald och kultur i läroböcker. LÄS MER

  5. 5. Internationella skolmodeller, ett nytt sätt att arbeta med trygghet och studiero i svensk skola? : En kvalitativ textanalys med kvantitativa inslag av internationella skolövergripande modeller för ett hälsofrämjande arbete i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ylva Nordmark; Aida Sehatlou; [2023]
    Nyckelord :skolmodell; skolklimat; positivt skolklimat; trygghet; studiero; hälsofrämjande arbete;

    Sammanfattning : Skolinspektionen (2020) och Regeringens proposition Skolans arbete med trygghet och studiero (2021) har belyst behovet av att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet med trygghet och studiero i den svenska skolan. En ökad kunskap krävs om hur man etablerar lärmiljöer präglade av trygghet och studiero. LÄS MER