Sökning: "textanalytiska verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden textanalytiska verktyg.

  1. 1. Poesi, projekt, planering : En analys av lektionsplaneringar för poesi isvenskundervisningen för åk 7-9

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susannah Claesson; [2019]
    Nyckelord :poesi; lektionsplanering; digitala verktyg; läsförståelse; literacy; läroplan; meningsskapande; läsa; skriva; tala; samtala;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om poesi i svenskundervisningen för högstadiets årskurs 7-9. I avsnittet om tidigare forskning redogörs för studier om lektionsplaneringar, barns och ungas läsning av prosa och poesi, samt vilka effekter datoranvändning och digitala redskap har på skolungdomars inställning till poesi. LÄS MER

  2. 2. Att vara eller att inte vara förälder En normkritisk diskursanalys av Försäkringskassans informationsmaterial till dem som väntar eller just fått barn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Inkaliisa Voionmaa; [2015-09-25]
    Nyckelord :Normkritik; Försäkringskassan; diskursanalys; mästersignifikant; presuppositioner; normalföreställningar;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks hur normerna kring föräldrar ser ut i Försäkringskassans broschyr “Till dig som väntar eller just fått barn” (2014). Uppsatsen är skriven inom ramen för Språkkonsultprogrammet och utgår ifrån en tanke om att språkkonsultens uppsättning av textanalytiska verktyg kan användas som utgångspunkt för ett normkritiskt arbete med texter. LÄS MER

  3. 3. Livsåskådningars framställning : En textanalys på tre läroböckers framställning av icke-religiös respektive religiös livsåskådning.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionssociologi

    Författare :Lina Rönnemo; [2014]
    Nyckelord :icke-religiös livsåskådning; religiös livsåskådning; religion; läroboksanalys; textanalys; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyse and compare how religious and non-religious world views are described and represented in three Swedish textbooks. The main question of this study is: How do three textbooks for the first stage of religious studies in high school represent non-religious and religious world views based on the text analysis tools: ethos, modality and transitivity? The three textbooks that are being analysed and compared were produced in the years of 2000, 2002 and 2009. LÄS MER

  4. 4. Vem är du? : En studie av modelläsaren och identitetskonstruktion i Veckorevyns ledartexter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Emma Håkansson; [2014]
    Nyckelord :Deltagaranalys; vi-analys; modelläsare; identitetskonstruktion; Veckorevyn; ledartexter;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera vem modelläsaren är och hur denne konstrueras i Veckorevyns ledartexter. Undersökningen utgår från den kritiska diskursanalysens teori samt begreppet modelläsare och svarar genom deltagaranalytiska verktyg på frågor rörande vem modelläsaren är, vad denne har för egenskaper och hur dessa tillskrivs modelläsaren. LÄS MER

  5. 5. Så blir du lönsam, lille vän! – Framgång och identitet speglat genom gymnasieskolors reklammaterial i Malmö stad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karin Gabrielsson; Milena Milutinovic; [2013]
    Nyckelord :gymnasievalet; gymnasieskolan; marknadsföring; framgång; entreprenörskap; identitet; livsstil; homogenitet;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete diskuterar hur gymnasieskolor konsturerar bilder av sig själva och sina elever i sin marknadsföring inför gymnasievalet. Marknadsföringsbroschyrer från tre fristående och två kommunala gymnasieskolor i Malmö stad har undersökts. LÄS MER