Sökning: "textbaserad"
Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade ordet textbaserad.
1. Text- kontra blockbaserad introduktion till programmering
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Blockbaserade utvecklingsmiljöer blir allt vanligare för att lära ut grunderna i programmering. Metoden har visat sig ha flera fördelar jämfört med textbaserad programmering, som historiskt sett varit den ledande metoden för undervisning. LÄS MER
2. Authentication challenges for people with neurodevelopmental disorders
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : We live in a world where we increasingly depend on information technology, as much of our work and education occurs online, often from home. An average user has an increasing amount of accounts for all kinds of online services, making authentication more and more important. LÄS MER
3. Improving the user experience of touchscreen text-based code editor in an industrial robot controller
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This project investigated the touchscreen text-based code editor in OmniCore FlexPendant to improve its usability and user experience. This is a powerful but complex application used to program industrial robots. LÄS MER
4. Easing the transition from block-based programming in education : Comparing two ways of transitioning from block-based to text-based programming and an alternative way to solve the transition problem
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Many learners find the transition from block-based programming to text-based programming difficult. Consequently, research has investigated how block-based languages support learners when making the transition to text-based programming. LÄS MER
5. Vilka elever har strörst nytta av matematisk problemlösning?
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Detta examensarbete har undersökt hur låg- respektive högpresterande elever påverkas av problemlösningsuppgifter i matematikundervisningen. Är det främst de relativt högpresterande eleverna som har störst nytta av matematisk problemlösning för att få en djupare förståelse i matematik? Kan problemlösning användas för att få upp intresset för lågpresterande elever? Spelar det någon roll hur problemuppgifter är formulerade? Arbetet har genomförts genom en begränsad systematisk litteraturöversikt genom en databassökning via sökmotorerna DiVA, ERIC och Springer följt av en narrativ analys av tolv utvalda artiklar. LÄS MER